همزمانی اجلاس غیر متعهد ها با روز پیروزی در ترکیه

عبدلله گل به تهران نمی آید

۰۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۰۵۹۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
منابع دیپلماتیک در گفت و گو با روزنامه ترکی تودی زمان خاطرنشان کرده اند ترکیه در سطح رئیس جمهور یا در هیچ سطح دیگری در اجلاس غیر متعهد ها حاضر نمی شود.
عبدلله گل به تهران نمی آید

دیپلماسی ایرانی: همزمانی روز پیروزی ترکیه با اجلاس غیر متعهد ها در تهران و بیماری رئیس جمهور این کشور موجب شده است که مقامات ترک  در هیچ سطحی در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها که این هفته در تهران برگزار می شود، شرکت نکنند.  منابع دیپلماتیک در گفت و گو با روزنامه ترکی تودی زمان خاطرنشان کرده اند ترکیه در سطح رئیس جمهور یا در  هیچ سطح دیگری در اجلاس غیر متعهد ها حاضر نمی شود.

این در حالی است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است با توجه به عدم عضویت ترکیه در جنبش غیر متعهد ها ضرورتی برای حضور این کشور وجود نداشته و رئیس جمهور ترکیه به عنوان میهمان ویژه به این نشست دعوت شده بود. میهمانی ویژه مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که مواضع نزدیکی با ایران در بحران سوریه دارد اما وی نیز اعلام کرده یکی از مقامات وزارت امور خارجه خود را برای شرکت در اجلاس غیر متعهد ها به تهران می فرستد.

مهمانپرست در ادامه خاطرنشان کرد:  ترکیه عضو این جنبش نیست. با توجه به این که ترکیه در ناتو عضویت دارد و یکی از شروط اصلی عضویت در این جنبش، حضور نداشتن در پیمان های نظامی مربوط به قدرت ها بوده است، بنابراین از عبدالله گل دعوت شد به عنوان مهمان ویژه در اجلاس شرکت کند. روز برگزاری اجلاس سران در تهران با روز ارتش در ترکیه تلاقی داشته است و چون مقامات این کشور به ویژه رییس جمهور آن به عنوان فرمانده کل قوا باید در آن مراسم حضور داشته باشند، به نظر نمی رسد هیاتی از مقامات ترکیه در این اجلاس حضور داشته باشند.

تودی زمان به نقل از یک مقام در دفتر ریاست جمهوری ترکیه گزارش داده است که از آنجایی که ترکیه عضو جنبش غیر متعهد ها نیست، قصد نداشته در این اجلاس شرکت کند. به گفته وی حتی در صورتی که ترکیه قصد داشت در نشست تهران شرکت کند نیز دلایلی از جمله روز پیروزی در ترکیه در تاریخ 30 آگوست  و بیماری عبدالله گل نیز مانع از آن می شد. گزارش ها حاکی از آن است که گل به بیماری گوش مبتلا شده و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با وی اوضاع سلامت وی را جویا شده است.

این در حالی است که گل روز چهارشنبه به قرقیزستان می رود تا در نشست شورای همکاری کشور های ترک زبان شرکت کند.

گفتنی است در ماه های اخیر با توجه به تحولات سوریه برخی تنش ها در روابط تهران و آنکارا ایجاد شده است. با این حال به دنبال ربوده شدن 18 ایرانی در سوریه توسط گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد این کشور، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران ماه گذشته به طور سرزده به آنکارا سفر کرد تا با مقامات ترکیه در خصوص آزادی ایرانیان ربوده شده رایزنی کند. در آستان این سفر سرلشگر فیروزآبادی، فرمانده سپاه ، تهدید کرد پس از سوریه نوبت ترکیه خواهد بود و این موضع موجب شد مقامات آنکارا در ملاقات با صالحی نسبت به چنین موضع گیری هایی انتقاد خود را اعلام کنند. اما وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این انتقادها اعلام کرد این موضع رسمی تهران نیست. از سوی دیگر لغو روادید ترکیه از سوی ایران برای بالابردن ضریب امنیتی اجلاس غیر متعهد ها در تهران نیز عامل دیگری بود که واکنش رسانه های ترکیه را به همراه داشت.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

 

کلید واژه ها: ترکیه سوریه اجلاس غیر متعهد ها گل


نظر شما :