تشدید اختلافات سیاسی در ترکیه

۰۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۰۵۹۱۵ سرخط اخبار

سیاست مداران ترکیه بر سر چگونگی تنظیم سیاست های خود در قبال سوریه دچار اختلاف شده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، پس از حمله انتحاری در شهر غازی انتپ در ترکیه، دولت ترکیه سوریه را به دست داشتن در این حمله متهم و داود اوغلو وزیر خارجه این کشور این حمله را با تاکتیک های دولت سوریه مقایسه کرد.

وجود چنین ذهنیتی ترکیه را یک گام دیگر به انجام اقدام نظامی علیه سوریه نزدیک تر می کند. با این حال، با وجود چنین اظهارنظرهایی از سوی مقام های ترکیه می توان گفت که هنوز هم اختلاف نظر شدیدی در داخل ترکیه نسبت به سیاست های حزب عدالت و توسعه در قبال دولت سوریه وجود دارد. نکته جالب توجه اینکه این اختلافات مشابه اختلافا هایی است که یک دهه قبل  و در زمان حمله امریکا به عراق در سال 2003 وجود داشت. در آن سال نیز اختلافات شدیدی در داخل ترکیه ودر خصوص مشارکت ترکیه در جنگ علیه عراق وجود داشت.


در سال 2003، حزب عدالت و توسعه که به تازگی قدرت را در ترکیه در اختیار خود گرفته بود، با وجود مخالفت شدید محافل داخلی از حمله آمریکا به عراق حمایت کرد. در واقع، حمایت حزب عدالت و توسعه از حمله آمریکا به عراق با هدف بهره مندی  از حمایت های این کشور برای مقابله با نظامیان و ارتش ترکیه بود. در آن دوره ترک های سکولار و ارتشی که طرفدار غرب بود با حمله آمریکا به عراق مخالف بود و در مقابل حزب عدالت و توسعه که دارای ریشه اسلامی بود با این اقدام آمریکا همراهی و همکاری کرد.


با گذشت یک دهه، هنوز هم فضای سیاسی در ترکیه دوقطبی است. به عنوان مثال، در انتخابات سال گذشته 50 درصد شهروندان ترکیه به حزب عدالت و توسعه رای دادند، در حالیکه نیمی از رای دهندگان مخالف استمرار حاکمیت این حزب بودند. در شرایط کنونی باز هم سناریوی سال 2003 در حال تکرار شدن است و حزب عدالت و توسعه از سیاست های واشنگتن در قبال سوریه حمایت می کند، در حالیکه مخالفان داخلی این حزب به شدت مخالف این نوع سیاست هستند.

در یک سال گذشته، حزب سکولار جمهوری خلق همواره با سیاست های حزب عدالت و توسعه در قبال سوریه مخالفت کرده است. از سوی دیگر، ارتش ترکیه نیز هر چند بطور علنی از سیاست های این حزب انتقاد نمی کند، اما در پشت پرده همواره از دولت ترکیه خواسته تا مواضع ملایم تری را درقبال سوریه اتخاذ کند و هیچگاه بدون حمایت آمریکا علیه سوریه اقدام نظامی انجام ندهد.


اما ترک های ملی گرا به ویژه نیروهایی که در جناح راست حزب عدالت و توسعه قرار می گیرند و مخالفان این حزب در حزب اقدام ملی گرایی (Nationalist Action Party) در چند وقت اخیر به صراحت از سیاست های حزب عدالت و توسعه در قبال سوریه انتقاد کرده اند. گزارش رسانه های ترکیه در خصوص تسلیح مخالفان سوری نیز به گسترش نگرانی ها در خصوص سیاست های دولت ترکیه در قبال سوریه دامن زده است.


مخالفان سیاست های حزب عدالت و توسعه بر این باورند که سقوط نظام اسد می تواند به استقلال مناطق کردنشین سوریه منجر شود و از این طریق پ ک ک نیز با استفاده از خلاء قدرت به وجود آمده در سوریه استفاده کرده و به تقویت مواضع و فعالیت های خود بپردازد.

از سوی دیگر، حتی برخی از اعضای برجسته حزب عدالت و توسعه نیز با سیاست های رهبران این حزب در تسریع سقوط اسد مخالف هستند. برخی از اعضای این حزب نیز که به ایران تمایل دارند به هیچ عنوان خواستار درگیر شدن این کشور در یک جنگ نیابتی با ایران در سوریه نیستند.

پیش از این نیز" یوسف کانلی" تحلیلگر روزنامه "حریت"  چاپ ترکیه با اشاره به انفجارهای اخیر در مناطق مرزی ترکیه درباره مداخله دولتمردان ترکیه در مسائل سوریه هشدار داده بود. کانلی به این موضوع اشاره کرده بود که دولت ترکیه با پذیرفتن آوارگان سوری اقدام به وارد کردن بحران سوریه به داخل خاک ترکیه می کند به طوریکه مناطقی مثل هاتایو غازی آنتپ تبدیل به مناطقی ناامن در ترکیه شده اند و  همکاری دولت ترکیه با سنی های افراطی مخالف سوری، ترکیه را تبدیل به جبهه نبرد درگیری های قومیتی سوریه کرده است.

 


نظر شما :