سفیر ایران در دمشق:

از محل اختفای ایرانیان ربوده شده اطلاع داریم

۰۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۰۵۷۸۵ سرخط اخبار

 اعتماد: با گذشت 17 روز از ربوده شدن 48 ایرانی در سوریه توسط گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد، سفیر ایران در دمشق اعلام کرد تهران از محل اختفای ایرانیان ربوده شده آگاهی دارد. این افراد ظهر روز شنبه 14 مردادماه در حالی که قصد عزیمت به اماکن مقدس دمشق را داشتند، با همکاری راننده اتوبوس حامل آنها، ربوده شدند.

چند ساعت پس از اعلام خبر ربوده شدن ایرانیان در سوریه، فرمانده ارتش آزاد ادعای نظامی بودن این افراد و عضویت آنها در سپاه پاسداران را مطرح کرد که به شدت از سوی مقامات تهران تکذیب شد. چند روز بعد نیز ربایندگان مدعی شدند سه نفر از ایرانیان ربوده شده در جریان بمباران محل نگهداری آنها کشته شده اند که باز هم مقامات جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کردند.

اما دو روز پس از ربوده شدن ایرانیان در سوریه، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در سفری سرزده راهی ترکیه شد تا با مقامات این کشور درباره آزادی این افراد رایزنی کند. مقامات تهران اعلام کردند هدف از این سفر هشدار به ترکیه درباره مسوولیتی است که در قبال ایرانیان ربوده شده دارد. حتی آقای فیروزآبادی نیز آشکارا اعلام کرد پس از سوریه نوبت ترکیه است. اظهاراتی که انتقاد مقامات آنکارا را به دنبال داشت و در ملاقات با صالحی نیز مراتب اعتراض خود نسبت به این مواضع را اعلام کردند. اما وزیر امور خارجه اعلام کرد این موضوع رسمی ایران نیست و از سوی دیگر خاطرنشان کرد در بین افراد ربوده شده برخی بازنشستگان نیروهای مسلح نیز حضور دارند.

به موازات سفر صالحی به ترکیه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز که در لبنان حضور داشت راهی سوریه شد و به طور مستقیم با بشار اسد، رییس جمهور این کشور ملاقات کرد. حاصل این سفر ها و ملاقات ها این بود که طرف های مذاکره با ایران برای آزادی ایرانیان ربوده شده قول مساعد دادند. هرچند در همین روزها بحث تبادل ایرانیان ربوده شده و در نظر گرفتن برخی شروط برای آزادی آنها مطرح بود.

اما در شرایطی که برخی مقامات در تهران ابراز امیدواری کرده اند که ایرانیان ربوده شده در سوریه تا پیش از اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران (پنجم شهریور) آزاد شوند، سفیر ایران در سوریه نیز از شناسایی محل اختفای آنها خبر داده است.

محمدرضا رئوف شیبانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق پیگیری هایی که تاکنون شده است با حضور مسوولان و مقامات دستگاه های مربوط در سوریه، کمیته یی

سیاسی ـ امنیتی تشکیل شد که این موضوع به صورت میدانی پیگیری شود. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار است، عملا مکان اختفا و نگهداری این 48 زایر ایرانی شناسایی شده و در حال مذاکره با مسوولان و جریان های ذی ربط هستیم.


دلیل ربایش، فعالیت در پروژه های زیربنایی

وی تاکید کرد: موضوع ربایش در سوریه مختص به شهروندان ایرانی نیست. گروه های مسلح در سوریه عملا یکی از ابزارهایی که در صحنه استفاده می کنند، ربایش اتباع خارجی است. همان طور که چندی قبل شاهد ربایش تعدادی از اتباع ایتالیایی بودیم. شیبانی گفت: به دلیل مشارکت فعالی که در سال های گذشته در ساخت پروژه های زیربنایی در سوریه از جانب ایران انجام شده است، این گروه ها به اتباع ایرانی متعرض شده اند و ربایش هایی انجام شد. همان طور که شاهد ربایش هفت مهندس ایرانی که در نیروگاه برق جندر که در حاشیه شهر حمص فعال بودند، بودیم و سه راننده ایرانی که کامیون دار بودند و تجهیزات فنی و صنعتی برای پالایشگاه های سوریه منتقل می کردند نیز ربوده شدند و این برای ضربه زدن به صنعت توریسم و گردشگری و زایر سوریه انجام می شود.

سفیر ایران در دمشق اضافه کرد: در سوریه دو گروه 22 نفره از اتباع کشورمان در دو مرحله ربوده شده اند و تاکنون موفق شده ایم 22 نفر از آنها را آزاد کنیم. پنج نفر از مهندسان آزاد شده اند و تلاش ها برای آزادسازی بقیه اتباع ایرانی که در سوریه در اسارت گروه های تروریستی هستند، ادامه دارد.

 

نقش ترکیه

رایزنی با مقامات آنکارا از جمله اقداماتی است که تهران برای آزادی افراد ربوده شده آن را دنبال می کند. وی درباره تلاش های ترکیه برای پیگیری وضعیت 48 ایرانی نیز گفت: تلاش ها از زمان برقراری ارتباط بین مقامات رسمی دو کشور آغاز می شود. البته چون بعد امنیتی دارد قابل گزارش

لحظه به لحظه نیست و تا زمانی که به نتیجه نرسیده است، اطلاع رسانی و کشف یافته ها امکان پذیر نیست. این دیپلمات ایرانی افزود: عملا ترکیه در موارد قبلی تلاش های خوبی انجام داده است و در حوزه رسمی و غیررسمی پیگیری های خوبی از جانب این کشور برای بازگشت سالم اتباع کشورمان صورت گرفته است. همان طور که درباره مهندسان ایرانی، نقش ترکیه در آزادسازی این افراد قابل توجه و تقدیر است.

توصیه به زایران

شیبانی درباره توصیه سفارت ایران به ایرانیانی که قصد سفر به عتبات عالیات در سوریه را دارند، اظهار کرد: انجام زیارت های انفرادی و همچنین زمینی به سوریه را توصیه نمی کنیم و در عین حال اگر سفری انجام می شود باید در قالب گروه های زیارتی باشد که از طریق سازمان حج و زیارت برنامه ریزی شده است. وی توضیح داد: سفرهای زمینی، گروه ها را وادار می کند که از مناطق مختلف عبور کنند که ممکن است بحران خیز باشد و دچار حوادث اینچنینی شوند. سفیر ایران در دمشق با تاکید بر اینکه سفرهایی که به صورت آزاد و با برنامه ریزی های شخصی انجام می شود، توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری برای انجام این کار با مراجع ذی ربط ارتباط برقرار کنند، گفت: آنها باید از مناسب بودن وضعیت امنیتی سوریه مطلع شوند و پس از آن برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشند.


نشست مشورتی تهران

شیبانی در ادامه، درباره آخرین پیگیری های بیانیه نشست مشورتی تهران درباره سوریه و دستاوردهای این نشست نیز گفت: نشست مشورتی تهران با فعالیت های گسترده وزارت خارجه برگزار شد و عملا در ارزیابی های کارشناسان و ناظران سیاسی، یکی از موفق ترین نشست هایی بود که در دوره اخیر درباره تحولات سوریه برگزار شد. اتفاق نظر بین کشورهای شرکت کننده وجود داشت؛ به ویژه اینکه حاضران بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید داشتند. سفیر ایران در دمشق با تاکید بر استمرار برگزاری چنین نشست هایی در کشورهای شرکت کننده در نشست تهران، افزود: در نظر داریم در آینده نزدیک در حاشیه نشست سران غیرمتعهدها در تهران، نشست مشابهی مجددا درباره تحولات سوریه برگزار کنیم. همچنین امیدواریم به زودی کشورهایی که در این نشست شرکت کرده اند برای تشکیل گروه تماس، اقدامات اولیه و اساسی را انجام دهند. سفیر ایران در سوریه اضافه کرد: تاکید ما این است که مردم سوریه حق دارند به مطالبات شان دست پیدا کنند اما راه حل این مطالبات و رسیدن به دموکراسی و آزادی قطعا از طریق نظامی کردن تحولات یا اعزام گروه تروریستی به صحنه داخلی سوریه و تسلیح این گروه ها نیست، بلکه از طریق راه حل سیاسی معقول و منطقی و نشست سیاسی همه جریان های متنازع در سوریه با دولت مرکزی و در میز مذاکرات و گفت وگوی عمیق با ضمانت هایی که در صحنه بین المللی ایجاد خواهد شد، دستیابی به خواسته ها و اهداف مردم سوریه کم هزینه تر و مستدام تر خواهد بود.

وی با تکذیب ادعای سفیر امریکا در آنکارا مبنی بر ارسال سلاح از طریق ایران به سوریه و در اختیار گروهک پ ک ک قرار دادن این سلاح ها در ترکیه گفت: قطعا اگر امریکایی ها تجهیزات و دستگاه های مراقبت دارند ارسال سلاح های امریکایی و صهیونیستی به داخل سوریه را باید پیش از اینها گزارش می دادند. آن سلاحی که از خاک ترکیه وارد سوریه می شود سلاح های امریکایی و اسراییلی است.

این دیپلمات ایرانی همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه هدف از تحریم ها علیه سوریه قطع ارتباط بین ایران، حزب الله و سوریه است نیز گفت: هدف امریکا از تحریم ها تسویه حساب کردن و زیر فشار قرار دادن مردم سوریه و ایران است.


حضور اسد در تهران

اما در حالی که برخی مقامات تهران می گویند شاید بشار اسد به دلیل نقش مدیریتی در بحران سوریه در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت نکند، شیبانی می گوید دعوتنامه یی تسلیم بشار اسد شده و به طور رسمی برای شرکت در نشست غیرمتعهدها از وی دعوت شده است. طبیعتا سوریه برای رساندن صدای خود به جهانیان و استفاده از تریبون اجلاس، این نشست را فرصت مناسبی برای این کار قلمداد می کند. تحلیل ما این است که سوریه به صورت فعال در اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی درباره حضور سوریه در نشست سران غیرمتعهدها که قرار است در تهران برگزار شود، نیز گفت: سوریه به عنوان عضو رسمی این سازمان حضور فعالی در این نشست خواهد داشت. سفیر ایران در سوریه نحوه حضور اسد را در این نشست منوط به شرایط داخلی سوریه در آن مقطع دانست و گفت: ممکن است در شرایط مناسب تر اولویت سیاسی، نظامی و امنیتی ایجاب کند که اسد به تهران سفر کند یا اینکه شرایط ایجاب کند که اسد در دمشق حضور داشته باشد. این در آستانه اجلاس مشخص می شود.

وی با اشاره به سفر رییس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر سوریه در راس هیاتی از وزیران به تهران گفت: معتقدیم در شرایط فعلی سوریه از حمایت کامل ایران در تمامی ابعاد برخوردار است و این حمایت را در قالب انجام این سفرها به منصه ظهور می رساند.


نظر شما :