عراق عزت ابراهیم الدوری را می‌خواهد

فشار بغداد به دمشق برای تسلیم رهبران حزب بعث

۲۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۰۵۴۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
سازمان امنیت عراق اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد الدوری و الاحمد، دو تن از رهبران حزب بعث عراق به رغم مشکلات امنیتی سختی که نظام سوریه با آن مواجه است در این کشور به سر می‌برند.
فشار بغداد به دمشق برای تسلیم رهبران حزب بعث

دیپلماسی ایرانی: دولت عراق به ریاست نوری مالکی تماس های تازه ای را با دمشق برقرار کرده است با این هدف که سوریه برخی از رهبران حزب بعث مقیم در خاکش را به بغداد تحویل دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نزدیک به جریان های لیبرال مخالف دولت عربستان، بغداد رایزنی های فشرده ای را برای تحویل عزت ابراهیم الدوری و یونس الاحمد، عضو هیئت رهبری قطری حزب بعث آغاز کرده و امیدوار است که دمشق بپذیرد که این افراد را به بغداد تحویل دهد.

حسین علی الفتلاوی، یکی از نمایندگان پیمان ملی به روزنامه السیاسیه کویت گفت که مالکی تصمیم های جدی و موثری را با دولت سوریه برای تسلیم الدوری و الاحمد و شمار دیگری از رهبران حزب بعث عراق که عملیات تروریستی در این کشور را رهبری می کنند، اتخاذ کرده است.

الفتلاوی همچنین گفت: «اطلاعاتی که سازمان امنیت عراق به دست آورده حاکی از آن است که الدوری و الاحمد در حال سوء استفاده از مشکلات موجود در سوریه هستند تا به یک هم پیمانی جدید با شبکه القاعده برسند با این هدف که در آینده نزدیک حملات گسترده و قدرتمند تروریستی ای را در سراسر عراق رقم بزنند.»

وی ابراز امیدواری کرد که دولت مالکی از ظرفیت های موجود در سوریه استفاده کرده و به نظام بشار اسد فشار بیاورد تا بپذیرد که رهبران حزب بعث که در دمشق مقیم هستند را تحویل دهد.

الفتلاوی همچنین گفت: «در حال حاضر فرصت برای تحقق نتایج خوب در این سطح مهیا است. قبلا ما نتوانستیم برای رسیدن به این هدف به نتیجه ای برسیم ولی اکنون فضا برای رسیدن به دستاوردهای جدید در این زمینه فراهم شده است.»

وی که از اعضای مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سید عمار حکیم نیز هست، همچنین گفت: «این حق دولت عراق است که از همه ابزارهای موجود استفاده کند تا نظام سوریه را مجبور سازد تا بعثی ها را که در فعالیت های تروریستی دخالت داشته اند، تحویل دهد و حتی در این رابطه از ایران که روابط بسیار خوبی با نظام حاکم بر سوریه دارد، کمک بخواهد.»

الفتلاوی درباره این که چرا تا کنون نظام سوریه رهبران حزب بعث عراقی را تحویل نداده است، گفت: «این مساله دو دلیل دارد، یک دلیل این است که هر دو حزب بعث سوری و بعث عراقی از یک ایدئولوژی تبعیت می کنند و برای همین سوری ها نمی خواهند هیچ کدام از رهبران حزب بعث را تحویل دهند و دلیل دیگر این است که به دلیل این که در گذشته برخی از عناصر نزدیک به دولت سوریه در فعالیت های تروریستی دست داشته اند، سوری ها از این می ترسند که افرادی که تسلیم عراق می شوند بخواهند اسراری افشا کنند، دلیل دوم بیش از پیش سوری ها را برای عدم تسلیم هر کدام از رهبران حزب بعث به عراق ترغیب می کند.»

در همین رابطه عدنان الشحمانی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق به همین روزنامه گفت: «کلید گشایش روابط میان دولت عراق با دولت سوریه این است که رهبران حزب بعث که همچنان تحت پیگرد هستند به بغداد تحویل داده شوند. دولت عراق دستور قضایی تحت پیگرد قرار گرفتن این افراد را تحویل دولت سوریه داده ولی هنوز نتیجه ای دریافت نکرده است.»

وی تاکید کرد، دو نوع رهبران بعثی مقیم در سوریه داریم. نوع اول به عده ای باز می گردد که در سال های اخیر در فعالیت های تروریستی بزرگ در عراق دست داشته اند و آنها را طراحی، مدیریت و اجرا کرده اند که از جمله آنها می توان به عزت ابراهیم الدوری و الاحمد اشاره کرد و نوع دوم کسانی هستند که هیچ نقشی علیه روند سیاسی عراق نداشته اند و هیچ دخالتی در آن ندارند، اینها هدف دولت مالکی نیستند و دولت حاضر است هر ضمانتی به آنها برای بازگشت به کشور بدهد. عملا هم عده ای از این افراد به به عراق بازگشته اند و در استان های مختلف کشور به سر می برند و هیچ گونه بازداشت یا پیگردی علیه آنها صورت نگرفته است.

الشحمانی تاکید کرد، اطلاعات درباره وجود الدوری و الاحمد در دمشق متناقض است، اما سازمان امنیت عراق اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد این دو نفر به رغم مشکلات امنیتی سختی که نظام سوریه با آن مواجه است در این کشور به سر می برند.

در همین رابطه، منابعی از حزب وفاق ملی به ریاست ایاد علاوی اعلام کردند که مذاکراتی میان بغداد و دمشق با وساطت ایران برای تحویل سران حزب بعث به خصوص الدوری و الاحمد به عراق جریان دارد و احتمالا این مذاکرات این بار به موفقیت برسد چرا که نظام سوریه از آنها به عنوان یک برگه برنده برای معامله با نوری مالکی در پرونده های حیاتی برای مهار بحران جاری در کشور استفاده می کند.  

به گفته این منابع مالکی حاضر است هر گونه حمایت لجستیکی که مورد تقاضای نظام سوریه باشد، انجام دهد و این افراد را در دادگاه جنائی مورد محاکمه قرار دهد چرا که تحویل آنها به بغداد می تواند پیروزی سیاسی بزرگی برای وی و شیعیان عراق محسوب شود و جایگاه مالکی را در عراق به شدت ارتقا دهد تا جایی که بتواند برای بار سوم خود را نامزد نخست وزیری عراق کند.

این منابع همچنین می گویند که مقام های سوریه چند هفته پیش اطلاعاتی را در اختیار فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق و از نزدیکان نوری مالکی  قرار دادند مبنی بر این که الدوری و الاحمد جای خود را در سوریه تغییر داده اند ولی خاک سوریه را ترک نکرده اند.

منابع نزدیک به ایاد علاوی همچنین می گویند که مقام های سوریه چند ماه پیش به اطلاع الدوری و الاحمد رساندند که نمی توانند خاک سوریه را ترک کنند. به گفته این منابع نزدیکان مالکی نسبت به کوتاهی فرار الدوری و الاحمد به خارج از سوریه هشدار داده اند.

این در حالی است که این دو رهبر برجسته بعثی تماس هایی را با پایتخت های کشورهای عربی خلیج فارس برقرار کرده اند تا زمینه های لازم برای خروجشان از عراق را تامین کنند.

کلید واژه ها: حزب بعث عزت ابراهيم الدوري يونس الاحمد عراق و سوريه


نظر شما :