اعضای حماس به قاهره قول همکاری دادند

نگرانی اهالی غزه از تبعات حمله به گذرگاه رفح

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۶:۲۶ کد : ۱۹۰۵۲۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یک عضو دفتر حماس اسرائیل را عامل آن حادثه دانست و گفت: «به ذهن هیچ کس جز رژیم صهیونیستی خطور نمی‌کند که مرتکب چنین حادثه‌ای شود.»
نگرانی اهالی غزه از تبعات حمله به گذرگاه رفح

 

دیپلماسی ایرانی: حادثه روز یکشنبه شب در گذرگاه رفح در خاک مصر اتفاقی تازه از نوع خود در صحرای سینا محسوب می شود. پیش از این صحرای سینا، پس از انقلاب مصر در ژانویه 2011، ناآرام شده بود اما خشونتی تا این اندازه خونین که جان دست کم 16 سرباز مصری را بگیرد، تا کنون سابقه نداشته است.

شبکه خبری الجزیره، در وبسایت خود نوشت که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر سه روز عزای عمومی اعلام کرده است. دفتر ریاست جمهوری مصر همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنازه مقتولین این حادثه روز سه شنبه همانند شهدا و مصدومین انقلاب تشییع می شود تا احترام آنها کاملا حفظ شده باشد.

روز دوشنبه محمد مرسی با ژنرال مراد موافی، رئیس سازمان امنیت عام مصر جلسه ویژه داشت و گزارش او را درباره آخرین وضعیت جاری در گذرگاه رفح شنید. مرسی همچنین با حسین طنطاوی، وزیر دفاع و شماری از رهبران شورای نظامی جلسه ای فوق العاده برگزار کرد و ابعاد این حادثه را مورد بررسی قرار داد. در این جلسه سازمان امنیت مصر تعهد داد که امنیت کامل را بر صحرای سینا حاکم کرده و عاملان آن حادثه را فورا شناسایی و بازداشت کند.

این در حالی است که گذرگاه رفح صبح دوشنبه بسته شد و ستاد نیروهای مسلح مصر وعده داد که به زودی انتقام کشته شدن 16 سرباز مصری در مرز رفح را بگیرد. منابع محلی همچنین گفتند که بالگردهای ارتش مصر به طور دائم بر گذرگاه رفح در پرواز هستند و به شدت این گذرگاه را زیر نظر گرفته اند.

از آن سوی مرزها، در نوار غزه، حماس به شدت حادثه رخ داده را محکوم کرد و با رد اتهام هایی که برخی رسانه های مصر مبنی بر دست داشتن یا کوتاهی دولت حماس در این زمینه به آن بسته اند، به دفاع از خود پرداخت و گفت که حاضر است تمام و کمال با دولت مصر برای کشف عاملان این جنایت و تحت پیگیرد قرار دادن آنها همکاری کند.

این در حالی است که اهالی غزه از عواقب این حادثه به شدت نگرانند و از این می ترسند که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر به وعده هایی که پیش از این داده بود عمل نکند و روابط گرمی که می رفت تا میان حماس و دولت جدید مصر به وجود آید، تحت تاثیر قرار بگیرد.

جوانان فلسطینی نیز در صفحات فیسبوک و تویتر به ابراز احساسات نسبت به مردم مصر پرداخته اند و هر کدام به نوعی این حادثه را محکوم کرده اند.

صبح روز دوشنبه، یعنی ساعاتی پس از حادثه گذرگاه رفح، شماری از رسانه های مصری و فعالان سیاسی دولت حاکم بر غزه را عامل اصلی حادثه گذرگاه رفح دانستند و از قاهره خواستند که فوار گذرگاه رفح را بسته و تحریم ها را علیه فلسطینی های ساکن در غزه مجددا اعمال کرده و حتی تشدید کند.

صلاح البردویل، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس حمله به گذرگاه رفح را محکوم کرد و آن را به دور از هر گونه اخلاق و رفتار انسانی دانست.

وی همچنین اسرائیل را عامل آن حادثه دانست و گفت: «به ذهن هیچ کس جز رژیم صهیونیستی خطور نمی کند که مرتکب چنین حادثه ای شود.»

البردویل همچنین گفت: «این حادثه کاملا در راستای منافع اسرائیل است. صهیونیست ها می خواهند به طور هم زمان هم به نظام نوپای مصر و هم به دولت حاکم بر غزه ضربه وارد کنند. ما از این که عده ای در داخل مصر فریب صهیونیست ها را خورده و زود قضاوت کردند و ما را عامل این حادثه تاسف بار دانستند، متاسفیم.»

وی همچنین به اوضاع ناامن حاکم بر صحرای سینا اشاره کرد و گفت: «اسرائیل مایل است که سینا همچنان ناامن باقی بماند تا صحنه ای برای بازی های سیاسی آن باشد.»

وی هچنین تاکید کرد که غزه اعلام آمادگی کرده است که هر گونه همکاری ای برای تحت پیگرد قرار دادن جنایتکاران آن حادثه و مجازات آنها با قاهره داشته باشد.

در همین رابطه عدنان ابو عامر، تحلیلگر مسائل سیاسی و رئیس بخش رسانه ای دانشگاه الامه گفت: «حادثه گذرگاه رفح ماحصل یک شب و یک روز نیست، این حادثه در پی تشدید ناآرامی های حاکم بر صحرای سینا که مدت ها است ناامن شده و زمینه های بروز خشونت های بی حد و حصر را موجب شده، به وجود آمده است.»

وی در گفت وگو با وبسایت الجزیره همچنین گفت: «در پی تغییرات صورت گرفته در مصر پیش بینی می شد که حادثه ای از این دست رخ دهد تا بر تحولات جاری در داخل مصر اثر بگذارد.»

ابو عامر اظهارات اهالی غزه اعم از مردم، دولت و جریان های سیاسی که هر کدام این حادثه را محکوم کردند را به مثابه دفاع آنها از خود دانست و گفت: «بسیار روشن است که عده ای تلاش دارند از وضعیت نابه سامان گذرگاه رفح سوء استفاده کرده و مردم فلسطین را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. این عده عموما بازماندگان نظام سابق هستند که تمایل ندارند روابط فلسطینی های غزه با قاهره بهبود یابد.»

وی تاکید کرد، نوار غزه نگران است که اولین طرفی باشد که هزینه این حمله را می پردازد و از وعده هایی که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در حق آنها داده منصرف شود، آنها امید بسیاری دارند که مصر محاصره اقتصادی آنها را بشکند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: مصر محمد مرسی


نظر شما :