غرب در تنور تننش ها می دمد

مانعی در راه پیشرفت مذاکرات هسته ای

۲۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۴۳۵۵ اخبار اصلی
ایران هفته گذشته اعلام کرد به دنبال ساخت زیر دریایی هسته ای است و آمریکا از تحریم های جدی تر علیه جمهوری اسلامی خبر داد. از سوی دیگر یک مقام نظامی عالی در ایران نیز از تلاش های کشور های خاورمیانه به منظور سرنگونی دولت اسد در سوریه انتقاد کرد.
مانعی در راه پیشرفت مذاکرات هسته ای

 دیپلماسی ایرانی: در بازه زمانی تنها چند ساعت، اظهارات رد و بدل شده بین تهران و واشینگتن از یک رویارویی نهایی خبر داد. این مسائل جدید در حالی مطرح می شود که نمایندگان غربی تلاش می کنند راهی به منظور هدایت رو به جلوی مذاکرات هسته ای با ایران بیابند.

ایران هفته گذشته اعلام کرد به دنبال ساخت زیر دریایی هسته ای است و آمریکا از تحریم های جدی تر علیه جمهوری اسلامی خبر داد. از سوی دیگر یک مقام نظامی عالی در ایران نیز از تلاش های کشور های خاورمیانه به منظور سرنگونی دولت اسد در سوریه انتقاد کرد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که ایران از سویی به دنبال به رخ کشیدن قدرت منطقه ای خود است و از سوی دیگر در صورت سقوط اسد، بدون تردید با مشکلاتی در راه نفوذ منطقه ای مواجه خواهد شد. همچنین مذاکرات هسته ای با ایران نیز بر حساسیت شرایط افزوده است. سامی فرج، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کویت در این زمینه می گوید، سر و صدا های زیادی در پس زمینه گفت و گو ها هسته ای ایران وجود دارد که روز به روز بلند تر می شود.

هرچند تا کنون تاریخی برای مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در سطح عالی تعیین نشده است اما سرنوشت این مذاکرات به نتیجه رایزنی هایی بستگی دارد که هفته آینده بین معاونان مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران و اتحادیه اروپا برگزار می شود.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست،غرب به دنبال محدود کردن غنی سازی در ایران است و تهران تاکید دارد این حق باید برای ایران به رسمیت شناخته شود.  این درحالی است که ایران از تلاش برای ساخت زیردریایی هسته ای خبر می دهد . خبری که می تواند در مذاکرات هسته ای ایران با غرب بر سر غنی سازی، نوعی اهرم در اختیار تهران باشد. چرا که زیر دریایی های هسته ای با سوخت 20 درصد غنی شده حرکت می کنند و تهران می تواند از این توجیه برای توسعه بخشیدن به فعالیت های هسته ای خود استفاده کند.

در حال حاضر تهران تاکید دارد به دنبال تقویت نیروی دریایی خود در مقابل افزایش حضور نیرو های آمریکایی در خلیج فارس است و از سوی دیگر مقامات تهران اخیرا بارها تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده اند. در همین حال پنتاگون نیز نیروی دریایی آمریکا در منطقه را افزایش داده و ناو هواپیمابر جدیدی را به خلیج فارس اعزام کرده است. ناو هواپیمابری که حسین سلامی معاون سپاه آن را آهن پاره توصیف کرده است. 

از سوی دیگر مشرق نیوز، وب سایت وابسته به حزب محافظه کار در ایران تاکید دارد که ایران تنها یک روز زمان نیاز دارد تا غنی سازی را به سطح 50 تا 60 درصد برساند. همچنین محمد اسماعیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بار دیگر خاطرنشان کرده جمهوری اسلامی از حق غنی سازی دست نمی کشد.

این در حالی است که مقامات غربی همچنان از سخت تر شدن تحریم ها علیه ایران سخن می گویند و وزیر امور خارجه انگلیس به تازگی اعلام کرده است در صورت عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران، تحریم های جدیدی در چند ماه آینده پیش روی جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت. تحریم هایی که علی لاریجانی، سخنگوی مجلس آن را عامل 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور می داند.

علاوه بر این اوضاع در سوریه نیز برای ایران نگران کننده است. کارشناسان می گویند، غرب سعی دارد مسائل منطقه ای را از مساله هسته ای ایران دور نگاهدارد اما در صورتی که مذاکرات رو به جلو حرکت کند، فشار برای شکل دهی استراتژی های ایران زیاد است.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

 

نظر شما :