با استناد به طرح زیردریایی هسته ای در ایران ادعا شد

یک توجیه ساده برای غنی سازی با خلوص بالاتر

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۰۳۷۰۲ اخبار اصلی
مارک فیزپاتریک، مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسراتژیک در لندن می گوید، ساخت زیردریایی هسته ای یک توجیه ساده برای غنی سازی بالای 20 درصد است. یک دیپلمات غربی نیز در این مورد خاطرنشان کرد تهران می تواند با استفاده از این بهانه به غنی سازی با خلوص بالاتر ادامه دهد.
یک توجیه ساده برای غنی سازی با خلوص بالاتر

دیپلماسی ایرانی: جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرده است قصد دارد نخستین زیردریایی هسته ای خود را بسازد. بیانیه ای که نگرانی غرب در خصوص افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و تولید سلاح هسته ای را افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه می نویسد: کارشناسان غربی در خصوص توانایی ایران برای ساخت چنین زیردریایی های پیشرفته ای تردید دارند، چرا که ایران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار دارد و از سوی دیگر در حال حاضر تنها قدرتمند ترین کشور ها این نوع از زیردریایی را در اختیار دارند. با این حال این گروه از کارشناسان می گویند ایران می تواند از این طرح برای توجیه فعالیت های هسته ای حساس استفاده کند، زیرا زیردریایی های هسته ای با اورانیوم فرآوری شده فعالیت می کنند. گفتنی است این نوع از اورانیوم غنی شده می تواند برای ساخت هسته منفجر شونده کلاهک هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص اظهار داشت: زیردریایی های هسته ای معمولا با اورانیوم غنی شده با خلوص بالا یا اچ ای یو کار می کنند اما به نظر نمی رسد ایران بتواند با توجه به تنش های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای اش این نوع اورانیوم را از خارج تامین کند. به همین دلیل جمهوری اسلامی می تواند از کمبود منابع خارجی به عنوان توجیهی برای ادامه عملیات غنی سازی استفاده کند.

این در حالی است که هر اقدامی از سوی تهران برای غنی سازی با خلوص بالاتر، زنگ خطر ها را در آمریکا و متحدانش به صدا در می آورد. این کشور ها هم اکنون نیز ادعا می کنند برنامه های هسته ای ایران می تواند ماهیت نظامی داشته باشد. از سوی دیگر افزایش سطح غنی سازی می تواند تلاش های دیپلماتیک به منظور حل بن بست هسته ای ایران را پیچیده تر کند. بن بستی که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد و چندین دور مذاکره به منظور برون رفت از آن بی نتیجه بوده است.

اهرم قدرت

جوشی، کارشناس امور خاورمیانه در موسسه رویال بر این باور است که ایران از بیانیه ای که در خصوص ساخت زیردریایی هسته ای منتشر کرده به منظور یک اهرم در معامله به غرب استفاده خواهد کرد. ایران می تواند برای کنار گذاشتن این طرح در مقابل توافق هسته ای مذاکره کند یا اینکه آن را به عنوان توجیهی برای ادامه فعالیت های غنی سازی مطرح کند.

این در حالی است که معاون فرماندهی نیروی دریایی ایران ماه گذشته اعلام کرده بود گام های نخستین در خصوص ساخت زیردریایی هسته ای برداشته شده است. هرچند وی به سوخت این زیردریایی ها اشاره نکرده است اما کارشناسان می گویند ایران به اورانیوم غنی شده با خلوص بالا برای سوخت رسانی به این زیردریایی ها نیاز دارد.

ایران در حالی حاضر غنی سازی اورانیوم را تا 20 درصد افزایش داده است و برخی گزارش ها از کشف اورانیوم غنی شده با خلوص 27 درصدی در ایران حکایت دارد. اما کارشناسان می گویند برای ساخت سلاح هسته ای یا تولید سوختی مانند آنچه در زیردریایی های هسته ای آمریکا استفاده می شود به اورانیوم غنی شده 90 درصدی نیاز است.

مارک فیزپاتریک، مدیر موسسه بین المللی مطالعات اسراتژیک در لندن می گوید، ساخت زیردریایی هسته ای یک توجیه ساده برای غنی سازی بالای 20 درصد است. یک دیپلمات غربی نیز در این مورد خاطرنشان کرد تهران می تواند با استفاده از این بهانه به غنی سازی با خلوص بالاتر ادامه دهد.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش در مذاکرات هسته ای خود با ایران به دنبال متوقف کردن برنامه های غنی سازی در ایران یا دست کم محدود کردن سطح غنی سازی به کمتر از 5 درصد هستند. از سوی دیگر اسرائیل نیز همواره اعلام می کند با هر توافقی به جز توقف کامل عملیات غنی سازی در ایران مخالف است.

زیردریایی های گرانقیمت

در شرایطی که ایران تحت اعمال تحریم های سنگین آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد و تامین منابع ارزی برای جمهوری اسلامی دشوار است، بسیاری از کارشناسان ساخت زیردریایی هسته ای برای ایران را بسیار هزینه بر توصیف می کنند. فیزپاتریک ادعا می کند ساخت زیردریایی هسته ای برای ایران بسیار سخت و پرهزینه است و راهی برای ایران وجود ندارد که بتواند این زیردریایی ها را تولید کند.

در حال حاضر ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس زیردریایی های هسته ای را در اختیار دارند. زیردریایی هایی که می توانند بدون سوخت گیری مجدد در دریا باقی بمانند و زمان ماندگاری آنها زیر آب نسبت به زیردریایی های معمولی بیشتر است.

تهیه کننده : تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

( ۲ )

نظر شما :