سناریوی 1991 برای تهران قابل اجرا نیست

نه نتانیاهو شمیر است و نه ایران عراق

۱۵ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۰۳۶۴۴ اخبار اصلی
در حالی که متحدان تلاویو به فکر یافتن راهی برای تعامل با ایران هستند، به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها همچنان تلاش می‌کنند که همان سناریوی سال 1991 عراق را دنبال کنند.
نه نتانیاهو شمیر است و نه ایران عراق
دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی اسرائیلی همچنان به فکر حمله نظامی به ایران است. ظاهرا وی هنوز با هشدارهای متحدان امریکایی‌اش قانع نشده و همچنان فکر حمله به ایران را در ذهن می‌پروراند. برای همین وزیر دفاع خود ایهود باراک را به واشنگتن فرستاده تا آنها را قانع کند تا با قدرت وارد عمل شده و در این جنگ مشارکت داشته باشند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، در حالی که متحدان تلاویو به فکر یافتن راهی برای تعامل با ایران هستند، به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها همچنان تلاش می‌کنند که همان سناریوی سال 1991 عراق را دنبال کنند، زمانی که ایهود باراک، وزیر دفاع فعلی نتانیاهو، معاون ستاد ارتش اسرائیل بود و تقریبا هر ماه به واشنگتن سفر می‌کرد. مسئولان امریکایی می‌گویند که وی در آن زمان ژنرال جوانی بود که تلاش می‌کرد امریکایی‌ها را قانع کند که اسرائیل در پاسخ به حملات موشکی اسکاد عراق به آن به این کشور حمله نظامی انجام دهد.

اما در حال حاضر مناقشه بی‌سابقه‌ای در گرفته است مبنی بر این که اگر اسحاق شمیر، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل که چند روز پیش از دنیا رفت اکنون نخست‌وزیر بود و از محافظه‌کاری‌های واشنگتن خبر داشت، چه می‌کرد. آیا در مورد ایران می‌پذیرفت که چنین جنگی در بگیرد؟ از همین طریق مناقشه گسترده‌تری آغاز شده مبنی بر این که نتانیاهو تا چه اندازه حاضر است که بر روی مخاطرات حمله به ایران قمار کند و به رغم نارضایتی اوباما که از اصرارهای او برای انجام چنین اقدامی کلافه شده، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک امریکا و هم‌پیمانانش بر سر برنامه هسته‌ای ایران، خطر کند و دست به چنین کاری بزند.  

در مراسم خاکسپاری شمیر، که روز دوشنبه در تلاویو انجام شد، نتانیاهو که با شمیر هم حزب بود و هر دو به مواضع افراطیشان معروف بودند، گفت: «جناب نخست وزیر از دنیا رفته ما زمانی که عراق به اسرائیل حملات موشکی انجام داد، به اطلاع مقام‌های امریکایی رساند که اسرائیل تصمیم دارد پاسخ عراق را به همان اندازه و در همان وزن بدهد، در آن موقع امریکا فهمیده بود که کلمه‌ها و وعده‌ها دیگر کافی نیستند برای همین امریکایی‌ها ترغیب شدند که به عراق حمله کنند.»

این اظهارات نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه خود را آماده حمله نظامی به ایران کرده است و بدین ترتیب می‌خواهد به امریکایی‌ها این پیام را بدهد که در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به شکست بینجامد و ایران همچنان بخواهد برنامه هسته‌ای‌اش را دنبال کند اسرائیل همچنان به فکر استفاده از گزینه نظامی خواهد بود.  

به گفته نتانیاهو و همچنین موشه ارینز، وزیر دفاع شمیر، حمله اسرائیل به عراق در سال 1991 باعث شد تا این کشور تن به آتش‌بس دهد و جنگ خلیج فارس پایان یابد.

در این میان عزرائیل نیفو، ژنرال بازنشسته اسرائیلی که نزدیک به 7 سال معاون شمیر بوده نظری مخالف نتانیاهو دارد و در تفسیر سیاست‌های شمیر در سال 1991 اظهاراتی مغایر اظهارات نتانیاهو بر زبان می‌آورد. وی به رادیو اسرائیل گفت: «شمیر تلاش می‌کرد که خواسته‌های خود را دنبال کند و پشت پرده چانه‌زنی‌های بسیاری انجام می‌داد ولی هیچ گاه نمی‌توانست کاری را خلاف میل امریکایی‌ها انجام دهد. در آن موقع امریکایی‌ها به او پیام دادند که این جنگ ما است نه جنگ شما و به رغم این که مورد حمله قرار گرفته‌اید حق ندارید در آن دخالت کنید. پس کاری نکنید که امور به ضرر ما تمام شود و عراق بتواند جبهه تازه‌ای علیه ما تشکیل دهد و ما را در شکل گیری هم‌پیمانی‌های جدید منطقه‌ای شکست دهد.»

تفاوت‌های بسیاری میان ایران امروز با عراق سال 1991 وجود دارد، در آن موقع اسرائیل 10 سال قبل از آن در حالی که هنوز تاسیسات هسته‌ای عراق ساخته نشده بود و با ایران در جنگ بود، تاسیسات هسته‌ای عراق را بمباران کرد، در حالی که اکنون ایران به مرحله غنی‌سازی رسیده است و به رغم تحریم‌های سنگین غرب در حال تولید اورانیوم غنی شده است. همچنین اسرائیل در نبرد با عراق با حجم بسیار کوچک‌تری از جنگ رو به رو بود و تنها ممکن بود چند موشک اسکاد به آن اصابت کند و خودش نیز موشک اسکاد به عراق شلیک کند ولی در مورد ایران قضیه کاملا فرق می‌کند و جنگ می‌تواند به سرعت یک نبرد تمام عیار منطقه‌ای تبدیل شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :