محدودیت فضای مانور متحدان آمریکا در آنسوی آتلانتیک

اروپا هم به دنبال تحریم های جدید است؟

۱۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۰۳۴۸۴ اخبار اصلی
دیپلمات ها و کارشناسان می گویند فضای مانور دولت های اروپایی در مورد تحریم ایران کاهش یافته است. به گفته یک مقام اروپایی مقدار زیادی از آنچه باید انجام می شده انجام شده و بخش های اقتصادی دیگری علاوه بر بخش های تحربم شده در ایران وجود ندارد که فشار اقتصادی علیه آنها بتواند به نتیجه برسد.
اروپا هم به دنبال تحریم های جدید است؟

 دیپلماسی ایرانی: تحریم اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران از امروز (یکشنبه) به اجرا درمی آید و دولت های غربی امیدوارند پیامد اقتصادی ناشی از این تحریم ها ، تهران را به دست کشیدن از اهداف هسته ای اش ترغیب کند. اما در عین حال آنها در خصوص محدودیت تحریم هایی که می توانند علیه ایران اعمال کنند، نگران هستند.

تحریم های نفتی اتحادیه اروپا در ترکیب با تحریم آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بزرگترین تلاش بین المللی در جهت مقابله به فعالیت های هسته ای ایران به شمار می رود اما حتی پیش از اعمال کامل این تحریم ها نیز کشور هایی مانند انگلیس و فرانسه بر لزوم تصویب و اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران تاکید کرده بودند تا از این طریق نگرانی جامعه بین المللی در خصوص اهداف هسته ای ایران تعدیل شود.

این در حالی است که با وجود ثمربخشی چشم انداز تحریم های نفتی و بانکی در باز گرداندن ایران به میز مذاکرات هسته ای، این تحریم ها در توافق هسته ای با ایران تاثیرگذار نبودند. دیپلمات ها و کارشناسان در عین حال می گویند فضای مانور دولت های اروپایی در مورد تحریم ایران کاهش یافته است. به گفته یک مقام اروپایی مقدار زیادی از آنچه باید انجام می شده انجام شده و بخش های اقتصادی دیگری در ایران وجود ندارد که فشار اقتصادی علیه آنها بتواند به نتیجه برسد. این مقام آگاه بر این باور است که نفت، منبع اصلی درآمد دولت ایران به شمار می رود و بخش دیگری وجود ندارد که به این اندازه درآمدزا بوده و تحریم ها بر آن اثر کند.

این در حالی است که غرب در خصوص اعمال تحریم های گسترده تجاری علیه ایران با احتیاط عمل می کند چرا که این تحریم ها در مورد عراق و آفریقای جنوبی شرایط بسیار دشواری را برای مردم عادی ایجاد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنچه دولت های اروپایی باید در ماه های آینده بر آن تمرکز کنند، روندی کند اما بادوام در جستجوی شرکت های پوششی در صنایع ایران است که جمهوری اسلامی از طریق آنها تحریم ها را دور می زند. البته به گمان برخی دیپلمات های اروپایی این روند پیچیده است زیرا تعداد پرونده های شرکت های ایرانی در دادگاه های اروپا که علیه تحریم ها اقامه دعوی کرده اند، بسیار زیاد است. در دو نمونه اخیر، دادگاه ها در اروپا اعلام کرده اند در مورد دخالت این شرکت ها در امور هسته ای ایران و در نتیجه اعمال تحریم علیه آنها مدارک کافی در اختیار ندارند. یک دیپلمات اروپایی نیز در این زمینه اظهار داشت سوابق قانونی تلاش ها برای بلوکه اموال و حساب های این شرکت ها را دشوار می کند. البته در حال حاضر صدها شرکت و موسسه ایرانی هدف تحریم ها در اروپا قرار دارند. یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز با اشاره به تلاش های متقابل ایران خاطرنشان کرد، جمهوری اسلامی برای تخریب سیستم تحریم ما تلاش می کند و موارد دادگاهی به واقع قانون تحریم های اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد.

این در حالی است که مقامات ایرانی تحریم ها را بی اثر توصیف می کنند. اما به گزارش رویترز برخی نشانه ها وجود دارد که پیامد های تحریم نفتی اروپا علیه ایران بر اقتصاد و کسب درآمد ایران را به تصویر می کشد. برای مثال، آژانس بین المللی انرژی به تازگی اعلام کرده است که صادرات نفتی ایران که طبق برآورد های اروپا، 80 درصد از درآمد دولت ایران را تشکیل می دهد، در سال جاری 40 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر در گذشته واردات نفت اروپا از ایران یک پنجم فروش نفت این کشور را شامل می شد اما این خرید نفتی از ایران متوقف شده و از سوی دیگر ممنوعیت بیمه تانکر های حامل نفت ایران نیز در کاهش درآمد نفتی موثر خواهد بود. گفتنی است حجم تجارت ایران و اروپا در زمینه های دیگر نیز به نصف کاهش یافته است.

با این حال دیپلمات ها می گویند هنوز بحث رسمی در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه ایران مطرح نشده است. اما اگر دولت ها توافق کنند راه پیش رو تحریم تعداد بیشتری از شرکت های ایرانی خواهد بود. برخی اقتصاددانان نیز می گویند اروپا می تواند با تمرکز بر بانک های کوچک که مبادلات تجاری موسسه های مالی بزرگ تحت تحریم را بر عهده دارند، فشار تحریم ها بر ایران را افزایش دهند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :