آیا ترکیه شورشیان کرد را شکست می دهد؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۰۳ اخبار اصلی
ارتش ترکیه اعلام کرد که جمیل باییک، رهبر یکی از گروه های وابسته به حزب پ.ک.ک به همراه تعداد زیادی از همرزمان خود به یکی از کشورهای همسایه پناه برده است و اردال یکی دیگر از رهبران حزب پ.ک.ک به منطقه ای دور از مرزهای ترکیه فرار کرده است.
آیا ترکیه شورشیان کرد را شکست می دهد؟
 ارتش ترکیه روز شنبه، 10 می اعلام کرد که در حملات هوایی نیروهای ترک به شورشیان کرد در شمال عراق 19 نفر از اعضای حزب کارگران کرد به قتل رسیدند.
 
به گزارش رویترز، در این عملیات 6 نفر از سربازان ترک نیز جان خود را از دست دادند. این درحالی است که حزب کارگران کرد کشته شدن 19 نفر از اعضای خود را تکذیب کرد و اعلام کرد هیچ یک از اعضای حزب پ.ک.ک در این عملیات کشته نشده است.
 
ارتش ترکیه طی عملیات روز جمعه در شمال عراق برای سرکوب شورشیان کرد در منطقه هاکاری را بمب باران کرد.
 
ستاد فرماندهی ارتش ترکیه درباره مبارزه با تروریست ها اعلام کرده است که در 72 روز گذشته 87 تن از شورشیان کرد کشته، 8 نفر دستگیر و در مجموع 172 تن غیر فعال شده اند. از سوی دیگر در عملیات هوایی ارتش ترمیه که از اول ماه می سال جاری در کوه های قندیل در شمال عراق شروع شده است، بیش از 150 تن از این شبه نظامیان کشته شده اند.
 
شورشیان کرد از سال 1984 برای به دست آوردن خود مختاری در جنوب شرقی ترکیه فعالیت خود را آغاز کرده اند و در این مدت هزاران نفر جان خود را از دست داده اند. این درحالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کرد را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسند اما از حملات ترکیه در شمال عراق حمایت نمی کنند.
 
ارتش ترکیه روز گذشته اعلام کرد که جمیل باییک، رهبر یکی از گروه های وابسته به حزب پ.ک.ک به همراه تعداد زیادی از همرزمان خود به یکی از کشورهای همسایه پناه برده است و اردال یکی دیگر از رهبران حزب پ.ک.ک به منطقه ای دور از مرزهای ترکیه فرار کرده است. ارتش ترکیه همچنین اعلام کرد که یکی از فرماندهان پ.ک.ک نیز منطقه جنگی را ترک کرده است. ارتش ترکیه نام این فرمانده را فاش نکرد اما رسانه های ترکیه اعلام کردند که احتمالا این فرمانده مراد کالایلان است که از زمان دستگیری عبدالله اوجالان فرمانده حزب کارگران کرد در سال 1999، حزب پ.ک.ک را رهبری می کند. ارتش ترکیه همچنین مدعی شد که در پی فرار برخی از فرماندهان و اعضای اصلی حزب بیش از 200 نفر از شورشیان سلاح های خود را زمین گذاشتنه ا ند. ارتش ترکیه گفت که اکنون رویای کردها به کابوسی دهشتناک تبدیل شده است. اما حزب کارگران کرد ادعاهای ارتش ترکیه را رد کرد.
 
آمریکا که در عراق گرفتار جنگی بدفرجام شده است، نمی خواهد که حضور نیروهای سوم در این منطقه بی ثباتی بیشتری را در عراق به وجود آورند. به همین دلیل با وجود آنکه آمریکا به صورت لفظی از ترکیه در نابودی حزب پ.ک.ک حمایت می کند اما همواره به ترکیه در خصوص حمله به شمال عراق هشدار داده است. ژنرال دیوید پترائوس، رییس ستاد ارتش آمریکا در عراق در خصوص بمباران منطقه هاکاری هشدار داد. وی گفت که تا زمانی که ارتش ترکیه از حضور پ.ک.ک در این منطقه به طور کامل مطمئن نشده است نباید در خصوص هرگونه عملیات نظامی در این منطقه اقدام کند.
 
در همین راستا یک منبع ناشناس اعلام کرد که عملیات ارتش ترکیه به کوه های قندیل در تاریخ 7 می سال جاری بنا به اطلاع دقیق از برگزاری جلسه فرماندهان پ.ک.ک در منطقه بود که در غیر اینصورت ژنرال پترائوس اجازه حمله به کوه های قندیل را به ارتش ترکیه نمی داد.
 
افزایش عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق از این رو است که فعالیت های حزب پ.ک.ک در منطقه با گرم شدن هوا و آب شدن برف ها افزایش یافته است و انجام هرگونه عملیاتی را برای پ.ک.ک آسان تر کرده است. اما از طرفی ارتش ترکیه اعلام کرده است که شورشیان کرد قرارگاه های خود در منطقه را ترک کرده اند و نیازی به ادامه عملیات زمینی در منطقه وجود ندارد. عملیات زمینی ارتش ترکیه در شمال عراق در ماه فوریه موضوع درگیریهای سیاسی داخلی و بروز اختلاف بین ترکیه و آمریکا شد. زمانی که ارتش ترکیه در یک اقدام غیر منتظره به سرعت از شمال عراق عقب نشینی کرد احزاب سیاسی ترکیه ارتش این کشور را به پیروی از آمریکا محکوم کردند. اما ارتش اعلام کرد که برنامه خروج نیروهای ترک از شمال عراق به فشارهای آمریکا ارتباطی نداشت. در حال حاضر نیروهای زمینی ارتش ترکیه در مرزهای این کشور با عراق مستقر هستند تا بتوانند مانع ورود شورشیان کرد به خاک های ترکیه شوند.
 
آمریکا که با عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق مخالفت است، فشارهای نظامی را راه حل مناسبی برای پایان دادن به مشکل تروریسم نمی داند و به ترکیه توصیعه می کند که راه حل های بهتری را در نظر داشته باشد، ترکیه نیز اکنون اعلام می کند که با این نظریه موافق است و عملیات نظامی به تنهایی راه حل مناسبی برای پایان دادن به مشکل پ.ک.ک در منطقه نیست. البته با بررسی وضعیت و موقیعت کردهای این کشور شاید بد نباشد که سیاستمداران ترک، با تغییر شرایط منطقه کرد نشین که یکی از فقیرترین مناطق ترکیه است با واقعیت موجود برخوردی منطقی تر داشته باشند، شاید در اینصورت بتوانند راه حلی برای بخشی از نگرانی های خود که همان شورش مردم این منطقه است بکاهند.
 
استفاده از روش های دیپلماتیک نیز می تواند به ترک ها اعتبار بیشتری در منطقه بدهد تا بتوانند از حمایت های دولت عراق و کشورهای همسایه استفاده کنند که البته ترکیه به دنبال تصمیم اتخاذ شده در آخرین نشست شورای امنیت ملی ترکیه مبنی بر امکان تماس های مقامات ترکیه با مسوولین کردستان عراق قرار است هیاتی در سفر به شمال عراق با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق و دیگر مسوولین این منطقه دیدار و گفت و گو کنند. همچنین هفته پیش یک هیات عالی رتبه سیاسی از ترکیه در بغداد با هیاتی از کردهای عراق دیدار و درباره مسائل بین دو طرف از جمله پ.ک.ک بحث و تبادل نظر کردند.
 
این درحالی است که علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه که خواهان فشرده شدن تماس های مقامات ترکیه با مسوولات کردستان است از آنها خواست تا گام های مشخص تری درباره مسئله پ.ک.ک بردارند.
 
رسیدن به یک راهبرد مشترک بین مقامات ترک و مقامات کردستان عراق می تواند اولین گام در پایان دادن به درگیریهایی باشد که هر ساله جان تعدادی از انسان ها را می گیرد.
 

( ۳ )

نظر شما :