تهدید آمریکا به اقدام علیه سوریه خارج از چارچوب سازمان ملل

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۹۰۲۱۶۶ سرخط اخبار

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد در صورت عدم اقدام جدی شورای امنیت علیه سوریه، اعضا این شورا خارج از چارچوب سازمان ملل اقدام خواهند کرد.

به گزارش فارس، به نقل از پایگاه خبری "راشاتودی"، سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت در پشت درهای بسته درباره حادثه اخیر سوریه، گفت: اگر شورای امنیت اقدام قاطعی برای اعمال فشار بر مقامات سوری و پایان دادن به درگیری‌های 14 ماهه در این کشور صورت ندهد، ‌اعضای این شورا گزینه‌ای جز اقدام در خارج از چارچوب سازمان ملل ندارند.

وی افزود: برای اعضای جامعه بین‌المللی تنها گزینه‌ بررسی اقدام علیه سوریه، خارج از طرح کوفی عنان و اختیارات شورای امنیت باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، سوزان رایس منظور دقیق خود را از "اقدامات" بیان نکرده، با این حال آمریکا و کشورهای اروپایی پیش از این تحریم‌هایی را خارج از سازمان ملل متحد علیه سوریه اعمال کرده‌اند. بنابراین این نگرانی وجود دارد که سخنان وی به معنای اقدام نظامی باشد.

این در حالی است که هر گونه اقدام دسته‌ جمعی کشورها خارج از چارچوب سازمان ملل متحد غیرقانونی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، در حالی که سازمان ملل متحد در حال بررسی عاملان اصلی قتل عام در شهر "الحوله" سوریه است، آمریکا و متحدان آن در راستای فضاسازی علیه بشار اسد، بدون در دست داشتن مدرک، دولت دمشق را مسوول خشونت‌ها اعلام کرده‌اند. در همین رابطه بود که سوزان رایس گفت:‌ "دولت سوریه تعهد داد اما این تعهدات را نقض کرد. این موضوع روشن است. همانطور که هفته‌هاست گفته‌ایم اگر این اقدامات ادامه یابد آنها با پیامدهای آن روبرو می‌شوند."

در این میان، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد قتل عام در الحوله توسط تروریست‌های حرفه‌ای انجام گرفته؛ افرادی که به دنبال ایجاد جنگ فرقه‌ای در سوریه هستند.

وی پس از بیان این مطلب افزود: بسیاری از مردم بی‌گناه سوریه به خاطر سوءرفتار خارجی‌ها کشته شده‌اند. سوری‌ها به یک پیام قاطع نیاز دارند و آن اینکه جامعه بین‌الملل البته اگر جامعه بین‌المللی وجود داشته باشد، آنجاست تا به حل درگیری‌ها در سوریه کمک کند.




نظر شما :