لیبرمن: ترکیه نمی‌تواند ما را تحریک کند

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۲۱۰۱ سرخط اخبار
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با رییس‌جمهوری آلمان که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، گفت که اسرائیل هرگز خود را درگیر تحرکات ترکیه نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به یواخیم‌گائوک، رئیس‌جمهوری آلمان گفت که اسرائیل نمی‌خواهد درگیر تنش با ترکیه شود اما خویشتنداری هم محدودیت‌هایی دارد.

لیبرمن در ادامه افزود: اسرائیل تمام تلاش خود را می‌کند تا رفتاری مسئولانه داشته باشد و به دور از تنش رفتار کند.امیدواریم که کشورهای اروپایی با مقامات ترکیه در مورد محاکمه پوچ وبی‌اهمیتی که برای متهم کردن برخی از افسران ما صورت گرفته بود، همکاری کنند.امیدواریم که اتحادیه اروپا در روابط خود با ترکیه تجدیدنظر کند و از ارزشگذاری دیپلماتیک برای این عضو ناتو که از مسیر خود منحرف شده و قوانین بین‌المللی را نپذیرفته است، خودداری کند.

این مقام اسرائیلی در ادامه گفت: ترکیه نمی‌تواند ما را تحریک کند و افزود: همچنان به رفتار مسئولانه خود ادامه می‌دهیم و نمی‌خواهیم درگیر تنش با اردوغان شویم.

وی با این حال تاکید کرد که اولین نگرانی اسرائیل حفظ حق حاکمیت این رژیم برای دفاع و حمایت از شهروندانش و حمایت از سربازانش است.

لیبرمن در ادامه افزود که اسرائیل طی سال‌های گذشته در برابر ترکیه خویشتنداری بسیاری از خود نشان داده است که این مساله فقط به سکوت و خویشتنداری شیمون پرز در جریان نشست داووس در سال 2009 محدود نمی‌شود.

وی با این حال گفت: خویشتنداری ما به این معنا نیست که اسرائیل به ترکیه اجازه می‌دهد که افسران و سربازانش که به طور کامل مطابق با استاندارهای بین‌المللی عمل می‌کنند، مرعوب اقدامات مقامات ترکیه شوند.

شیمون پرز نیز در دیدار با رییس جمهوری آلمان اظهار داشت: ما در نقطه اوج یک پروسه هستیم،صلح با فلسطینی‌ها بر پایه تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل و دو ملت.

پرز در ادامه گفت: با توجه به تحولات جدید و موضع سختگیرانه بنیامین نتانیاهو،‌ رییس رژیم صهیونیستی

این مساله خوشبینانه به نظر می‌رسد.

رییس‌جمهوری آلمان نیز در این ارتباط گفت: تنها با اتخاذ اقدامات شجاعانه این امر میسر است که بتوان بر سکون در روند صلح خاورمیانه غلبه کرد.

نظر شما :