تهران ابزار مقابله با فلیم را در اختیار دارد

گزارش 189 مورد حمله سایبری در ایران

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۰۲۰۹۳ اخبار اصلی
به گزارش لابراتور امنیت سایبری روسیه، کاسپرسکی، در حال حاضر 189 مورد از تاثیر گذاری ویروس رایانه ای در ایران گزارش شده و این رقم در اسرائیل 98 مورد و در سودان 32 مورد گزارش شده است. البته مواردی نیز در سوریه، لبنان، عربستان سعودی و مصر وجود داشته است.
گزارش 189 مورد حمله سایبری در ایران

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه رسانه های غربی به نقل از یک لابراتوار امنیت سایبری در روسیه اعلام کردند یک ویروس رایانه ای با کد فلیم شناسایی شده که هدف آن جمع آوری اطلاعات از ایران و دیگر کشور های خاورمیانه است. توانایی این ویروس در روشن کردن میکروفون رایانه ها در سازمان های مختلف و ضبط صدا و مکالمات یکی از نگران کننده ترین اقدامات فلیم به شمار می رود.

اما با گذشت یک روز از انتشار این خبر، مقامات در تهران ضمن تایید حمله از سوی ویروسی که اطلاعات را به سرقت می برد، خاطرنشان کرده اند که ابزاری را به منظور مقابله با این ویروس پیشرفته سایبری که با نام فلیم شناخته می شود، ایجاد کرده اند.

این در حالی است که گفته می شود ایران به شدت از این برنامه رایانه ای که در شبکه ها با هدف سرقت اطلاعات حساس نفوذ می کند، آسیب دیده است.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش می دهد که با وجود اینکه شرکت های امنیتی اعلام کرده اند این ویروس یکی از پیچیده ترین سلاح های سایبری است که تا کنون مشاهده کرده اند اما ایران می گوید وجود فلیم را در رایانه ها شناسایی کرده و آن را پاک کرده است.

سخت کوشی

گروه ملی اقدام اضطراری رایانه ای در بیانیه ای اعلام کرده است که شناسایی و پاکسازی این ویروس در اوایل ماه می به پایان رسیده است. گفته می شود ویروس فلیم زمانی کشف شده که اتحادیه مخابرات بین الملل سازمان ملل از شرکت های امنیتی درخواست کرد تشخیص دهند چه اطلاعاتی از رایانه ها در خاورمیانه به سرقت رفته است. هرچند هنوز منشاء طراحی فلیم مشخص نیست اما کارشناسان با توجه به پیچیدگی آن می گویند یک کشور و نه هکر ها این ویروس را طراحی کرده است.

این در حالی است که گفته می شود ایران یکی از مهمترین اهداف ویروس های رایانه ای است. به گزارش لابراتور امنیت سایبری روسیه، کاسپرسکی، در حال حاضر 189 مورد از تاثیر گذاری ویروس رایانه ای در ایران گزارش شده و این رقم در اسرائیل 98 مورد و در سودان 32 مورد گزارش شده است. البته مواردی نیز در سوریه، لبنان، عربستان سعودی و مصر وجود داشته است.

به گزارش منابع خبری ایران در ماه آوریل سرور های ترمینال نفتی در جزیره خارک را قطع کرد تا آنها را از ویروسی که هم اکنون نام آن فلیم است پاکسازی کند. از سوی دیگر سال گذشته نیز ویروس استاکسنت به تاسیسات هسته ای ایران حمله کرد که گفته می شود هدف آن آسیب زدن به برنامه های غنی سازی در ایران بوده است.

محکومیت غیر مستقیم اسرائیل

هرچند در مورد استاکسنت ایران به طور مستقیم از آمریکا و اسرائیل به عنوان طراحی کنندگان این ویروس به منظور ضربه زدن به جمهوری اسلامی نام برده بود اما در مورد فلیم به طور غیر مستقیم اسرائیل متهم شده است. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت برخی کشور ها و رژیم های غیر مشروع ویروس ها را تولید می کنند. البته وی مستقیما به نام اسرائیل اشاره نکرده اما ایران همواره اسرائیل را یک رژیم نامشروع می داند.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مهمانپرست تصریح کرد که چین حملات سایبری سیستم ای رایانه ای ایران را تخریب نمی کند.  

این در حالی است که موشه یعالون، معاون نخست وزیر اسرائیل در پاسخ به پرسشی در خصوص حملات سایبری علیه سیستم های رایانه ای ایران مدعی شد که این توجیه پذیر است ک هر کسی تهدید ایران را جدی ارزیابی کده و به دنبال مقابله با آن با روش های مختلف شامل حملات سایبری باشد. این نخستین موضع گیری رسمی مقامات اسرائیلی در خصوص حملات سایبری علیه ایران به شمار می رود چرا که در مورد ویروس استاکسنت آنها اتهام طراحی ویروس که از سوی ایران مطرح شده بود را تایید یا تکذیب نکردند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

 

 

نظر شما :