نگرانی اسرائیل از غنی‌سازی در ایران

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۰ کد : ۱۹۰۲۰۸۱ سرخط اخبار

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه "اورشلیم پست" نوشت: یک مقام عالی‌رتبه رژیم صهیونسیتی ادعا کرد که دور فعلی مذاکرات میان 1+5 و ایران "به خوبی پیش نمی‌رود" و پس از دو دور مذاکره "کوچک‌ترین شاهدی که نشان دهد ایرانی‌ها در خصوص محدود کردن برنامه هسته‌یی‌شان جدی هستند، وجود ندارد".

بنابراین گزارش، تل‌آویو توسط تیمی از مقامات عالی‌رتبه آمریکایی از آنچه در آخرین دور مذاکرات در بغداد رخ داد، مطلع شد و مقام یاد شده گفت که آنچه جامعه بین‌المللی روی میز گذاشت کمتر از چیزی است که مورد نیاز است و حتی آن درخواست‌های حداقلی از سوی ایرانی‌ها رد شده است.

وی افزود که ایران موفق شد تقاضاهای جامعه جهانی را تغییر دهد و گفت: در دورهای پیشین مذاکرات، وقتی ایران فقط غنی‌سازی سه درصدی را انجام می‌دهد، خواسته جهان توقف کامل غنی‌سازی بود اما اکنون که آنها در سطح 20 درصد غنی‌سازی می‌کنند، برخی در جهان می‌گویند که می‌تواند انجام بخشی از غنی‌سازی در ایران را بپذیرند.

این مقام صهیونیستی گفت که رژیم متبوعش درباره گفت‌وگوهای فعلی بسیار تردید دارد و ایرانی‌ها برای پیشبرد خواسته‌های هسته‌یی‌شان دو ماه زمان خریده‌اند. ـ پنج هفته از مذاکرات استانبول تا بغداد و سه هفته دیگر از مذاکرات بغداد تا مسکو ـ

نمایندگان ایران و نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هفته گذشته در بغداد مذاکراتی دو روزه داشتند و تصمیم گرفتند مذاکرات‌شان را که در استانبول از سر گرفته شده بود، در مسکو ادامه دهند.

بنابراین گزارش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیداری با سناتور مارک اودال،‌ سناتور باربارا میکولسکی و سناتور مارک وارنر، گفته بود که ایرانی‌ها در حال شطرنج بازی کردن هستند ممکن است تصمیم بگیرند یک مهره سرباز را به عنوان امتیاز بدهند تا مهره شاه را نزد خود نگهدارند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با عنوان "اسرائیل آب سردی روی مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران ریخت" به نقل از موشه یعالون، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که روز سه‌شنبه با رادیو ارتش این رژیم گفت‌وگو می‌کرد، نوشت که گفت‌وگوهای بین‌المللی با ایران هیچ دستاوردی نداشته است.

یعالون با شکستن سکوت رسمی این رژیم در خصوص دور دوم مذاکرات در بغداد مدعی شد که تنها نتیجه مذاکرات این بوده که ایران زمان بیشتری به دست آورده است.

وی گفت: هیچ دستاورد قابل توجهی جز اینکه ایرانی‌ها تا نشست بعدی در مسکو سه هفته دیگر برای دنبال کردن پرژوه هسته‌یی زمان داشته باشند به دست نیامده است.

وی با انتقاد از موضع غرب گفت:‌ متاسفانه شاهد احساس فوریت در این باره نیستم و شاید حتی کش‌دار شدن مذاکرات که مطمئنا به نفع ایران خواهد بود، به نفع برخی بازیگران در غرب است.

یعالون که عضو حزب لیکود راست‌گرا است در این باره توضیح بیشتری نداد اما در ماه ژانویه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا را متهم کرده بود که از بیم پیروز نشدن در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر در اعمال تحریم‌های ضدایرانی کوتاهی می‌کند.



نظر شما :