پافشاری نتانیاهو بر توقف غنی سازی

تل آویو نمی تواند مذاکرات را تحمل کند

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۰۰۴۵۸ اخبار اصلی
در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری مذاکرات بغداد باقی مانده ؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید تا زمانی که جمهوری اسلامی فعالیت های غنی سازی را متوقف نکرده باید تحت اعمال تحریم های بین المللی باقی بماند.
تل آویو نمی تواند مذاکرات را تحمل کند

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری مذاکرات بغداد باقی مانده ؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید تا زمانی که جمهوری اسلامی فعالیت های غنی سازی را متوقف نکرده باید تحت اعمال تحریم های بین المللی باقی بماند.

در نشست استانبول که ماه گذشته بین ایران و نمایندگان گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) انجام شد، طرف ها برای دور بعدی مذاکرات در بغداد توافق کردند. اما اسرائیل از همان آغاز دستاورد این نشست را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شد که غرب امتیاز های مجانی به ایران ارائه داده و تهران می تواند در این فاصله فعالیت های غنی سازی اورانیوم را دنبال کند.

اکنون نیز نتانیاهو در گفت و گویی که خبرگزاری سی ان ان با وی انجام داده مدعی شده که تهران باید تمامی فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند. وی تاکید دارد که حتی سطح غنی سازی 3 درصدی را نیز در ایران نمی پذیرد.

این در حالی است که گفته می شود آمریکا و متحدان اروپایی اش در خصوص ادامه عملیات غنی سازی 3.5 درصدی در ایران به مقامات تهران چراغ سبز نشان داده اند و تنها از جمهوری اسلامی می خواهند غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند.

به گزارش سی ان ان، نتانیاهو مدعی شده تهران در صورتی می تواند از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند که همه برنامه های غنی سازی را متوقف کرده و سوخت را از کشور دیگری تامین کند. موضعی که مقامات در تهران به روشنی آن را رد کرده و بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی در ایران تاکید دارند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین خواستار تعطیلی تاسیسات هسته ای فوردو در نزدیکی قم شده است. وی که بارها تهدید استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را مطرح کرده بار دیگر تاکید کرده که هدف متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران است و از اینکه اسرائیل در موضع کشوری قرار داشته باشد که می خواهد اقدام نظامی انجام دهد، نگران نیست.

روزنامه واشینگتن پست در گزارشی در خصوص موضع اسرائیل در مورد مذاکرات هسته ای با ایران می نویسد: دو گروه در مورد مذاکرات هسته ای ایران موضع گیری کرده اند. یکی گروهی که از مذاکرات ابراز خرسندی می کنند و دیگری گروهی که کل این روند را خطرناک ارزیابی می کنند.

ری تکیه، تحلیلگر امور ایران بر این باور است که فضای جدیدی در مورد ایران به وجود آمده و همه طرف ها حتی اسرائیل که در روند مذاکرات حاضر نبوده نیز امیدوارند گامی به عقب برداشته شود و تا حدودی از جنجال ها کاسته شود. به گفته وی همه به دنبال آرام کردن شرایط هستند و بهترین راه دنبال کردن روندی است که سطحی از خوش بینی را ایجاد کرده و در عین حال چشم اندازی از پیشرفت را ارائه دهد. اما آیا هدف از گفت و گو ها کاهش تنش است با متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران؟

در حالی که شماری از دیپلمات ها مذاکرات را سازنده و کارساز توصیف می کنند، گروهی دیگر بر این باورند که در واقع هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

در کابینه اسرائیل فرجه 5 هفته ای بین مذاکرات استانبول و بغداد، زمانی توصیف شده که تهران در طی آن می تواند برنامه های غنی سازی را ادامه دهد. اما واقعیت این است که این زمان برای توسعه قابل توجه برنامه های هسته ای ایران زیاد نیست و مشکل از آنجایی آغاز می شود که کابینه نتانیاهو گمان می کند آمریکا برای کاستن از ریسک های ناشی از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، در مقابل تهران ملایمت نشان داده است.

از سوی دیگر رسانه های اسرائیلی نیز ادعا می کنند که هدف متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران نیست، بلکه غرب می خواهد از میزان تنش ها بکاهد. به گفته این رسانه ها، آمریکا در 3 سال گذشته هر اقدامی را انجام داده تا نشان دهد که اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران غیرضروری است.

اما در مقابل گروهی از رسانه های غربی که گروه خرسند از مذاکرات توصیف می شوند بر این باورند که ماهیت تحریم ها ایران را پای میز مذاکره بازگردانده و در عین حال شانس توافق را بیشتر کرده است.

با این وجود اسرائیل همچنان بر موضع خود پافشاری دارد. کارشناسان می گویند در صورتی که اسرائیل پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، آمریکا باید همکاری کند و در غیر این صورت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از سوی منتقدان به ضعف، بی تصمیمی و موضع ضد اسرائیلی محکوم خواهد شد. در صورتی هم که اقدام نظامی پس از انتخابات انجام شود، احتمالا اوباما قدرت مانور بیشتر خواهد داشت و این یک چرخه کامل است. در حال حاضر اوباما و حامیانش از نتیجه مذاکرات راضی به نظر می رسند و تاکید دارند که چیزی جر ادامه تحریم ها و دیپلماسی بیشتر مورد نیاز نیست.

این در حالی است که رهبران اسرائیل تاکید می کنند که باید از این کشور یهودی نشین محافظت کنند و به نظر نمی رسد که اوباما بتواند ابتکار های دیگری علیه این روند انجام دهد. در واقع شاید نمی توان بیش از این اسرائیل را عقب نگاه داشت و مذاکرات مشوقی نیست که کابینه  نتانیاهو  آن را با آغوش باز بپذیرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :