مجله هفته؛ برنامه های دفاعی وزارت علوم

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۰۰۲۰۲ اخبار اصلی
بعضی اوقات اظهارات یکی از مسئولان غیرمرتبط با سیاست خارجی یا نظامی، به قدری جنبه های سیاسی و بین المللی دارد که حتی بیش از سخنان مقام های عالی تر یا سیاسی تر مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.
مجله هفته؛ برنامه های دفاعی وزارت علوم
 دیپلماسی ایرانی: بعضی وقت ها حتی سخنان یکی از چهره های بازنشسته سیاسی کشورمان درباره حوادث منطقه، نام خلیج فارس، تاریخچه بحرین و... به قدری خبرساز می شود که دستگاه وزارت خارجه مجبور به ورود به ماجرا می شود تا اعلام کند که صحبت افراد، ارگان ها یا رسانه ها به معنی موضع رسمی دولت نیست و باقی ماجرا. در پاره ای اوقات نیز برگزاری یک نشست یا کنفرانس داخلی با موضوعی حساس و مرتبط با ژئوپلتیک منطقه می تواند توجه رسانه ها و دولت های اطراف را به خود جلب کند و زمینه ساز تحلیل ها و برداشت های مختلف شود.

اما طی هفته گذشته، سخنان وزیر علوم بود که تا اندازه ای مورد توجه قرار گرفت و از زوایای مختلف بدان پرداخته شد. البته صحبت های ایشان نه جنجالی و افشاگرانه بود و نه خارج از حوزه تخصصی و وزارتی ایشان. او از برنامه های وزارت علوم درباره پروژه های دفاعی و مشارکت 30دانشگاه در تحقیقات دفاعی سخن گفت و این نوید را داد که به زودی فناوری های دفاعی کشور بواسطه این برنامه ها توسعه ای بیش از پیش می یابد.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از هدایت پروژه های تحقیقاتی به سمت حوزه دفاعی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های خود یا وزارت متبوع خود نام برد و گفت: سمت و سوی وزارت علوم در حوزه اجرای پروژه های تحقیقاتی، کاربردی کردن طرح های پژوهشی است.

او درواقع از عملی شدن پروژه های تحقیقات دفاعی موردنظر سخن گفته و تاکید کرده است که پژوهش های صورت گرفته یا در دست انجام این وزارتخانه، رها نخواهند شد و حتما به صورت کاربردی مورد استفاده و تولید قرار خواهند گرفت.

وزیر علوم در گفتگو با مهر این را هم اضافه کرده است که تاکنون بیش از 22 میلیارد تومان از قراردادهای پژوهشی در بخش دفاعی بوده و مابقی نیز پروژه هایی است که با همکاری وزارتخانه هایی چون ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی اجرایی می شود. از جمله این پروژه های مشترک می توان به امضای تفاهم نامه 67 میلیارد تومانی وزارت علوم با وزارت صنعت و معدن و تجارت اشاره کرد.

دانشجو در جریان ارائه برنامه های پیشنهادی خود به مجلس در زمان دریافت رای اعتماد از نمایندگان گفته بود که 50 درصد تحقیقات دانشگاه ها و پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم در راستای افزایش توان دفاعی کشور سوق داده خواهد شد. او حالا می گوید: "تاکنون به این سمت حرکت شده است ولی هنوز به آنچه مدنظر برنامه ارائه شده به مجلس بوده، نرسیده ایم."

وی از فناوری های دفاعی با عنوان فناوری های "مرز دانش" (Edge of technology) یاد کرد و افزود: فناوری های دفاعی مانند هواپیما، ماهواره، موشک، رادار و کشتی به دلیل چند دانشی بودن از جمله فناوری های پیشرفته هستند که پیشرفت در آنها توسعه سایر فناوری ها را به دنبال دارد از این رو در همه دانشگاه های دنیا تحقیقات دفاعی انجام می شود و ما هم قائل به این هستیم که تحقیقات در زمینه افزایش توان صنایع دفاعی باید در دانشگاه ها انجام شود و تاکنون نیز حدود 30 دانشگاه دولتی را در این زمینه مشارکت داده ایم.

وزیر علوم به پیشرفت های محققان کشور در زمینه طراحی و ساخت ماهواره ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در برخی دانشگاه های کشور با راه اندازی گرایش طراحی و ساخت ماهواره، دانش در زمینه های تولید انواع کامپوزیت های مورد نیاز صنایع هوافضا، زیر ساخت های ماهواره، طراحی سازه، سیستم های کنترل حرارتی آن، سیستم های پیش‌رانش، سیستم های مخابراتی ، کنترل وضعیت و پایداری و طراحی چیدمان سیستم های ماهواره را نه تنها به دست آورده ایم بلکه این دانش در دانشگاه های ما بومی سازی شده است و به دانشجویان ارائه می شود.


نظر شما :