تحلیل وزیر خارجه سابق آلمان از مذاکرات هسته ای

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۸۹۹۹۶۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه اسبق آلمان در یادداشتی مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 در استانبول را فرصت استثنایی برای جلوگیری از وقوع جنگ فاجعه بار در منطقه دانست.

به گزارش فارس، "یوشکا فیشر" وزیر خارجه اسبق آلمان، در یادداشتی که در روزنامه انگلیسی زبان "پراگ پست" منتشر شد به بیان اهمیت مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 در استانبول پرداخت و تصریح کرد شکست این مذاکرات می تواند به فاجعه ای بزرگ تبدیل خواهد شود.

شرایط امروز جدی و  آینده صلح منطقه در گرو مذاکرات است 

وی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای با ایران به مرحله ای جدید و حساس وارد می شود، افزود: "با وجود موانع و توقف هایی، این مذاکرات در طول یک دهه گذشته جریان داشته و اینکه آیا این دور از مذاکرات به نتیجه می رسد تنها در حد حدس و گمان است. این در حالی است که شرایط امروز تا این حد جدی نبوده و آینده صلح در منطقه در گرو این مذاکرات است."

فیشر در ادامه با اشاره به وضع "تحریم های هوشمند" در بخش انرژی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تصریح کرد، آمریکا برای به نتیجه رسیدن گزینه دیپلماسی مهلت مشخصی را تعیین کرده و به مقامات اسرائیلی اطمینان داده در صورت شکست مذاکرات برای اقدام نظامی آماده است.

وی افزود: آمریکا از طرق گوناگون حساسیت این مذاکرات را به مقامات ایرانی اطلاع داده است بنابراین اگر این دور از مذاکرات نیز به شکست بیانجامد به احتمال فراوان یک فاجعه بزرگ به وقوع خواهد پیوست.

محور گفت وگو ها حول غنی سازی 3.5 درصد است

وزیر خارجه اسبق آلمان با اشاره به اینکه طرف های مذاکره به خوبی از حساسیت و اهمیت این دور از مذاکرات آگاه هستند، محور گفت وگو ها را حول غنی سازی اورانیوم تا حد 3.5 درصد دانست و تصریح کرد غربی ها با این شرط که بازرسان آژانس اجازه نظارت همه جانبه از تاسیسات هسته ای را داشته باشند، به ایران اجازه خواهند داد تا از حق غنی سازی اورانیوم با غلظت پایین برخوردار باشد.

فیشر در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به تجربه تلخ شکست عراق که توسط افرادی چون بوش و چنی و رامسفلد رقم خورد، تاکید کرد حمله نظامی نه تنها از منظر اخلاقی و انسانی بلکه حتی از لحاظ سیاست های عملگرایانه نیز نادرست است.

وی عواقب جنگ علیه ایران را برای خاورمیانه فاجعه بار دانست و تاکید کرد در برخی از مواقع استفاده از نیروی نظامی اجتناب ناپذیراست ولی هیچگاه نباید اقدام نظامی را به عنوان جایگزینی برای دیپلماسی برگزید. مسلما در مورد گره کور بحران هسته ای نیز این اصل صادق است اکنون هر دو طرف در برابر یک تصمیم بزرگ قرار دارند: دیپلماسی و یا جنگ. 

نظر شما :