مخالفت تهران با بازرسی بدون محدودیت از پارچین

این رویکرد روند مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۸۹۸۹۹۹ اخبار اصلی
در حالی که چشم انداز مذاکرات هسته ای با ایران همچنان مبهم است، به نظر می رسد تهران از پیشنهادی که 2 هفته قبل در مورد بازدید آزادانه بازرسان از سایت پارچین مطرح کرده بود، انصراف داده است.
این رویکرد روند مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که چشم انداز مذاکرات هسته ای با ایران همچنان مبهم است، به نظر می رسد تهران از پیشنهادی که 2 هفته قبل در مورد بازدید آزادانه بازرسان از سایت پارچین مطرح کرده بود، انصراف داده است.

سایت نظامی پارچین از زمان گزارش نوامبر گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی و اشاره به ماهیت نظامی برنامه های هسته ای ایران مورد توجه مقامات آژانس قرار گرفت و درخواست بازرسی از این سایت در کنار مصاحبه با دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی مطرح شد. اما هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی در 2 سفری که به ایران داشتند، نتوانستند این هدف را محقق کنند. دلسردی آنها از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با تهران موجب شد که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بار دیگر از روند همکاری جمهوری اسلامی انتقاد کند و از سوی دیگر آمریکا و متحدانش نیز تلاش کردند در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را علیه ایران به تصویب برسانند. در همین حال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که احتمال دارد تهران با درخواست بازدید از پارچین موافقت کند و اندکی بعد وزیر امور خارجه ایران نیز این موضوع را تایید کرد.

به طور همزمان با این اعلام آمادگی تهران، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از آمادگی غرب برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی خبر داد.

اکنون در حالی که مقامات دو طرف در خصوص پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده و حتی برخی گزارش ها از برگزاری مذاکرات هسته ای در ماه آوریل و در شهر استانبول ترکیه خبر می دهد، عقب نشینی جمهوری اسلامی از پیشنهاد بازرسی پارچین می تواند روند گفت و گو های احتمالی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تغییر موضع جمهوری اسلامی گزارش داد: به نظر می رسد که ایران از ارائه مجوز دسترسی بدون قید و شرط به بازرسان برای بازدید از سایت پارچین عقب نشینی کرده است. اقدامی که می توانست به عنوان اعتمادسازی گامی مثبت در آستانه مذاکره هسته ای با غرب باشد.

این در حالی است که آمانو در اوایل هفته جاری مدعی شد که احتمالا ایران در حال پاکسازی سایت پارچین است، ادعایی که تهران آن را رد کرد و به نظر می رسد که چرخش مواضع در خصوص بازرسی از پارچین نیز در همین راستا انجام شده باشد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که عدم تمایل تهران برای ارائه مجوز بازرسی آزادانه از سایت پارچین می تواند روند از سرگیری مذاکره هسته ای با گروه 1+5 را پیچیده تر کند.

با این وجود، رامین مهمانپرست، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده که تهران مخالف بازدید بازرسان از پارچین نیست اما ابتدا باید در مورد آنچه که بازرسان می خواهند ببینند توافق شود. توافق در خصوص بخش هایی که بازرسان می توانند به آن دسترسی داشته باشند، موضوع مورد نگرانی آژانس است، چرا که بازرسان پیش از این نیز توانسته بودند به طور مشروط از این سایت بازدید کنند اما آژانس همواره خواستار بازدید بدون محدودیت از این سایت بوده تا بتواند تردید ها در خصوص ماهیت نظامی برنامه های هسته ای ایران را رفع کند.


تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :