سفیر انگلیس در آمریکا

کامرون از دیدگاه جنگ علیه ایران حمایت نمی‌کند

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۸۹۸۹۶۰ اخبار اصلی
سفیر انگلیس در آمریکا فاش کرده است که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در سفر 3 روزه خود به آمریکا که در هفته جاری انجام می شود، در خصوص پرهیز از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا رایزنی خواهد کرد.
کامرون از دیدگاه جنگ علیه ایران حمایت نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات عالی رتبه انگلیسی فاش کرده است که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در سفر 3 روزه خود به آمریکا که در هفته جاری انجام می شود، در خصوص پرهیز از  اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا رایزنی خواهد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از پیتر وستمکوت، سفیر جدید انگلیس در آمریکا گزارش داد: نخست وزیر به طور شفاف بر این باور نیست که گزینه نظامی علیه ایران می تواند کمک کننده باشد. وی افزود: به گمان ما این اقدام در ماه های آتی اقدام صحیحی نخواهد بود.

به گفته سفیر انگلیس در آمریکا، کامرون از تعهد اوباما در زمینه اینکه نباید به ایران اجازه داده شود به سلاح هسته ای دست پیدا کند، پشتیبانی می کند. با این حال وی مانند رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که اقدام نظامی باید همچنان به عنوان یک گزینه مطرح باشد اما حمله اسرائیل علیه ایران می تواند پیامد های متعددی به همراه داشته باشد و به تقویت جمهوری اسلامی و توجیه دستیابی به سلاح هسته ای منجر شود.

وستمکوت در عین حال خاطرنشان کرد که همه از آنچه که می تواند به دنبال تصمیم گیری برای مشارکت در اقدام نظامی روی دهد، نگران هستند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده بود. وی مدعی شده بود که در صورت تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز، انگلیس نیروی دریایی خود را وارد عمل می کند. برخی گزارش های تایید نشده نیز از تلاش لندن برای تدوین طرح های به منظور حمله به ایران خبر می دهند.

این در حالی است که به گفته یک مقام عالی رتبه انگلیسی در لندن، کامرون در گفت و گو های خود با اوباما وی را در جهت استفاده از دیپلماسی و تحریم های اقتصادی قاطع تر تحت فشار قرار خواهد داد. به گفته وی کارهای دیگر باقی مانده که باید به منظور افزایش فشار بر ایران انجام شود.

از سوی دیگر کامرون نیز که روز دوشنبه در بین خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد که موقعیت ایران حساس است چه در سطح جهانی و چه در سطح داخل کشور ایران و به همین دلیل باید به فشار تحریم ها اضافه کنیم.

کامرون در حالی روز سه شنبه وارد کاخ شفید می شود که یک هفته قبل اوباما در کاخ سفید میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بوده است. نتانیاهو در جریان این سفر به طور روشن گزینه نظامی علیه ایران را مورد توجه قرار داده و از اوباما نیز خواست تا از این موضع حمایت کند. به گفته برخی مقامات دولتی، هرچند نتانیاهو خاطرنشان کرده که هنوز برای حمله به ایران تصمیم گیری نشده است اما از اینکه فرصت دیپلماسی و تحریم در مورد ایران تمام شده باشد، ابراز نگرانی کرده است.

در مقابل اوباما از نتانیاهو خواست که به گزینه های غیر نظامی نیز توجه کند و در عین حال از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرد. گفته می شود که کامرون نیز با این رویکرد موافق است.

البته باید گفت که انگلیس در مقایسه با آمریکا کمتر روی گزینه جنگ علیه ایران متمرکز است چرا که انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا موجب شده است که کاندیدا های ریاست جمهوری جمهوریخواه به شدت در این خصوص سخن پراکنی کرده و از سیاست اوباما در قبال ایران انتقاد کنند.

این در حالی است که کامرون تاکید کرده است هشدار اوباما در جریان ملاقات با نتانیاهو در خصوص پیامد های اقدام نظامی علیه ایران شرایط را در خصوص احتمال این حمله تغییر داده است. نخست وزیر انگلیس نیز در عین حال تصریح کرده است در صورتی که اسرائیل وارد اقدام نظامی با ایران شود، انگلیس از آن حمایت نخواهد کرد.

تحلیلگران بر این باورند که موضع انگلیس در این خصوص اهمیت زیادی دارد چرا که این کشور متحد نزدیک آمریکا در برخورد با ایران است و در بسیاری امور دیگر مانند سوریه نیز با کاخ سفید همکاری دارد. از سوی دیگر انگلیس در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد که برای تصویب قطعنامه ای علیه دولت بشار اسد در سوریه تلاش می کند.


تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :