باراک اوباما در آیپک ایران را هدف قرار داد؟

یک ضربه به میخ،یک طعنه به نعل

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۹۸۶۵۳ اخبار اصلی
رئیس جمهور آمریکا یادآور شد که اکنون زمان آن رسیده که اجازه دهیم فشار فزاینده ای که اعمال شده تاثیر خود را بر جا بگذارد و ائتلاف گسترده بین المللی را در این جهت حفظ کنیم. اکنون زمان به کار بستن این توصیه تدی روزولت است که تاکید داشت ملایم سخن بگوید و چماق بزرگی را نیز در دست داشته باشید.
یک ضربه به میخ،یک طعنه به نعل
دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یک روز پیش از ملاقات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر ادعای خود در خصوص استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را تکرار کرد. اوباما که روز جمعه در گفت و گو با مجله آتلانتیک مدعی شده بود در صورتی که گزینه نظامی فعالیت های هسته ای ایران را متوقف کند، آمریکا از این گزینه استفاده خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که بلوف نمی زند اما در عین حال اقدام یکجانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای می تواند شرایط بر را وخیم تر کند. در این گفت و گو رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده بود که هنوز هم فضا برای مانور دیپلماتیک در مورد ایران وجود دارد.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا همین مواضع را بار دیگر در کنفرانس آیپک که قوی ترین لابی اسرائیلی در آمریکا به شمار می رود مطرح کرده است. وی در مورد سخن پراکنی در مورد جنگ با ایران هشدار داده و با این وجود تاکید کرده در صورتی که لازم باشد، ایالات متحده از نیروی نظامی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز این اظهارات اوباما در شرایطی مطرح می شود که وی انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و می کوشد از دیدگاه های خود دفاع کند.از سوی دیگر در چند ماه اخیر نگرانی اوباما از تلاش برخی کاندیدا های جمهوریخواه برای تفرقه افکنی بین وی و جامعه یهودیان افزایش یافته و از همین جهت سخنرانی اوباما در کمیته امور عمومی اسرائیل آمریکا اهمیت زیادی داشته است.

اوباما در جریان این سخنرانی اظهار داشت که صحبت آزادانه از اقدام نظامی علیه ایران به افزایش بهای نفت منجر می شود که اصلی ترین صادرات ایران است و مخالفان برنامه های هسته ای ایران باید صبوری پیشه کنند تا تحریم های اقتصادی جدید علیه بخش نفت و بانکداری جمهوری اسلامی به ثمر بشیند.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد که اکنون زمان آن رسیده که اجازه دهیم فشار فزاینده ای که اعمال شده تاثیر خود را بر جا بگذارد و ائتلاف گسترده بین المللی را در این جهت حفظ کنیم. وی ادامه داد: اکنون زمان به کار بستن این توصیه تدی روزولت است که تاکید داشت ملایم سخن بگوید و چماق بزرگی را نیز در دست داشته باشید.

اما مخالفت اوباما نسبت به سخن پراکنی در خصوص اقدام نظامی علیه ایران در شرایطی در نشست آیپک مطرح شد که وی امروز( دوشنبه) با نتانیاهو ملاقات می کند. ملاقاتی که از مدت ها پیش محور آن موضوع ایران اعلام شده و پیش بینی شده که در جریان این نشست نخست وزیر اسرائیل از اوباما بخواهد موضع قاطع تری را در مورد حمله به ایران اتخاذ کند. از سوی دیگر برخی در اسرائیل از احتمال حمله این کشور به ایران در فصل تابستان سخن می گویند و در عین حال رقبای جمهوریخواه اوباما نیز از وی به دلیل همراهی نکردن با این ایده انتقاد می کنند. 

برای مثال الیزابت چنی، دختر دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا مدت کوتاهی پیش از سخنرانی اوباما اظهار داشت که هیچ رئیس جمهوری در طول تاریخ آمریکا به اندازه اوباما در به بی ثباتی کشاندن اسرائیل و از بین بردن مشروعیت آن موفق نبوده است. ریک سنتروم، از کاندیدا های جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به همراه نیوت گینگریچ نیز در واکنش به اظهارات اوباما بار دیگر وی را به کوتاه آمدن در قبال ایران متهم کرده اند. میت رومنی ، دیگر نامزد انتخابات آمریکا نیز تاکید کرده است که به دلیل رویکرد اوباما در قبال ایران آمریکا امنیت کمتری پیدا کرده است.

با این حال مشاوران اوباما می گویند که اولویت وی این است که در ملاقات با نتانیاهو وی را متقاعد کند که فرجه بیشتری برای به ثمر رسیدن تحریم ها علیه ایران در نظر گرفته و از تهدید جنگ که می تواند منطقه را با اغتشاش بکشد، خودداری کند. از سوی دیگر هرچند اسرائیل معتقد است که نخست باید مساله ایران را حل کرد اما رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی خود در آیپک تاکید کرد که اسرائیل باید در مورد روند صلح با فلسطین کاری انجام دهد.این در حالی است که شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز در دیدار اخیر خود با اوباما وی را دوست بزرگ اسرائیل خطاب کرده و تاکید کرده است که در مورد ایران بین اسرائیل و آمریکا شکاف وجود ندارد. از سوی دیگر نتانیاهو نیز که سخنرانی اوباما را در جریان توقفی کوتاه در کانادا پیش از سفر به آمریکا گوش می کرد، از اظهارات رئیس جمهور آمریکا تشکر کرده است. انتظار می رود که اوباما و  نتانیاهو  پس از نشست روز دوشنبه خود بیانیه ای مشترک منتشر کنند که بخش عمده ای از آن به موضوع ایران مربوط می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


 

نظر شما :