در آستانه برگزاری نشست شورای حکام

غرب به دنبال افزایش فشار بر ایران است

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۹۸۵۷۳ اخبار اصلی
در حالی که یک هفته به برگزاری نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ناکامی ایران در رفع نگرانی های فزاینده در خصوص برنامه های هسته ای اش باقی مانده، دیپلمات ها می گویند که غرب امیدوار است حمایت روسیه و چین در جانبداری از فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی را به دست آورد.
غرب به دنبال افزایش فشار بر ایران است

دیپلماسی ایرانی: در حالی که یک هفته به برگزاری نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ناکامی ایران در رفع نگرانی های فزاینده در خصوص برنامه های هسته ای اش باقی مانده، دیپلمات ها می گویند که غرب امیدوار است حمایت روسیه و چین در جانبداری از فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی را به دست آورد.

این در حالی است که ایران نیز به نوبه خود در خصوص بیانیه های تحریک آمیز در نشست 5 تا 9 مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،نمایندگان کشور های غربی با اشاره به فقدان پیشرفت در مذاکرات ایران با آژانس در سال جاری و همچنین توسعه فعالیت های هسته ای حساس جمهوری اسلامی تاکید می کنند که جامعه بین المللی باید با افزایش فشار ها به این رویکرد ایران پاسخ دهد.

آنها همچنین یادآور شده اند که به دنبال حمایت گسترده از هر گونه بیانیه آژانس در مورد ایران هستند و به خصوص این پشتیبانی باید از سوی روسیه و چین نیز وجود داشته باشد. دو کشوری که شریک تجاری ایران به شمار می روند و از سال 2006 تا کنون از تمامی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده اند اما منتقد تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران هستند.

به گفته دیپلمات ها، انتشار یک بیانیه از سوی آژانس به ایران نشان خواهد داد که جبهه متحدی علیه برنامه های هسته ای نگران کننده اش وجود دارد. به بیان آنها، آژانس باید بیانیه ای منتشر کرده و از ایران بخواهد بسیار بیشتر همکاری کند.

این در حالی است که دو سفر اخیر هیات فرستاده از سوی آژانس به ایران برای رایزنی های هسته ای و بازدید از سایت های مورد نظر به نتیجه نرسیده است. 

با این وجود برخی هم به این موضوع اشاره می کنند که گزارش ماه نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن از ایران خواسته شده بود برای تعدیل نگرانی ها اقدام کند نیز حاصلی نداشته است.

اما اینکه روسیه و چین تا چه اندازه در راه اعمال فشار ها علیه ایران همراهی کنند؛موضوعی است که به نظر می رسد مانند گذشته دغدغه ای برای آمریکا و متحدان اروپایی اش به شمار نمی رود. تا پیش از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران در سال 2010، آمریکا راه دشواری را برای متقاعد کردن چین و روسیه برای حمایت از تحریم ها پیش رو داشت. اما سیر تحولات در پرونده هسته ای ایران از آن پس به گونه ای بود که مخالفت های کمتری از سوی پکن و مسکو در مورد تحریم جمهوری اسلامی به گوش رسید.

از سوی دیگر دیپلمات های آمریکایی در متقاعد کردن چین برای کاهش واردات نفت از ایران تا حدودی موفق بوده اند. تجارت نفتی چین و ایران با توجه به وابستگی بزرگترین اقتصاد آسیا به منابع نفتی از جمله مواردی بود که پکن را ناگزیر به مخالفت با تحریم بیشتر ایران می کرد. اما کاخ سفید و متحدانش با درک این نگرانی، تلاش کردند منابعی مانند نفت عربستان را جایگزین نفت ایران برای چین کنند و نشست های مکرر مقامات چینی با مقامات سعودی با محوریت منابع نفتی نشان می دهد که پکن نیز در این راستا تلاش خود را انجام می دهد.

علاوه بر این در ماه های اخیر واردات نفت چین از ایران کاهش یافته است. هرچند مقامات اختلاف نظر بر سر قیمت و شرایط قرارداد ها را دلیل این کاهش واردات عنوان کرده اند اما کارشناسان بر این باورند که فشار غرب نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

همچنین روسیه نیز مانند گذشته در موضع حمایت همه جانبه از برنامه های هسته ای ایران قرار ندارد. چرا که با راه اندازی نیرو گاه اتمی بوشهر فعالیت عمده روس ها در این پروژه و بهره برداری های اقتصادی از آن محدود تر شده و دیگر لازم نیست تا کرملین برای توجیه فعالیت های هسته ای خود در ایران در برابر غرب از برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی دفاع کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 


نظر شما :