تحلیل رویترز از برنامه های هسته ای تهران

ایران همچنان با ماشین های هسته ای جدید دست و پنجه نرم می کند

۰۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۰:۵۱ کد : ۱۸۹۸۴۲۹ اخبار اصلی
اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس در گفت و گو با رویترز تصریح کرده که به نظر می رسد ایرانیان هنوز با سانتریفوژهای پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند و مشخص نیست دلیل تاخیر ها کمبود مواد اولیه است یا مشکلات طراحی.
ایران همچنان با ماشین های هسته ای جدید دست و پنجه نرم می کند

دیپلماسی ایرانی: ایران همچنان به تکنولوژی قدیمی برای توسعه برنامه هسته ای خود اتکا دارد و در استفاده از ماشین های مدرن هسته ای که می تواند سرعت تولید را افزایش دهد، با برخی دشواری ها مواجه است.

این سطر های نخست گزارش تحلیل خبرگزاری رویترز در مورد برنامه های هسته ای ایران است که به تازگی منتشر شده و اینگونه تئوری پردازی می کند که بر خلاف موضع برخی رسانه ها پس از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هنوز برای به کارگیری تجهیزات پیشرفته غنی سازی برای تولید با حجم بالا، آماده نیست.

اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس در گفت و گو با این خبرگزاری انگلیسی تصریح کرده که به نظر می رسد ایرانیان هنوز با سانتریفوژهای پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند و مشخص نیست دلیل تاخیر ها کمبود مواد اولیه است یا مشکلات طراحی.

این در حالی است که در اواسط بهمن ماه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که ایران نسل چهارم سانتریفوژ ها را راه اندازی کرده است. اما به گفته مارک فیزپاتریک، از موسسه بین المللی مطالعات بین الملل و استراتژیک، ایران هنوز در مورد سانتریفوژهای نسل سومی که می گوید 2 سال پیش راه اندازی کرده، هیچ اظهار نظری نداشته است و اکنون از نسل چهارم سانتریفوژها سخن می گوید که کار کردن با آنها دشوارتر است.

گفتنی است که موفقیت ایران در استفاده از مدل های جدید سانتریفوژ، زمان لازم برای تولید موادی که می تواند در اهداف نظامی و غیر نظامی هسته ای مورد استفاده قرار گیرد را کوتاه تر می کند. اما مشخص نیست که با توجه به تحریم های بین المللی ، تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به این تجهیزات تا چه اندازه ثمربخش است.

پیتر کریل،از انجمن کنترل تسلیحاتی در واشینگتن تصریح می کند که ایران آزمایش مدل های نسل دومی را برای سال ها انجام داده اما به نظر نمی رسد که جمهوری اسلامی هنوز برای استفاده کامل از آنها آمادگی داشته باشد.

این در شرایطی است که ایران از سال ها پیش برای تولید سانتریفوژهایی با ظرفیت چند برابر سانتریفوژهای دهه 1970 تلاش می کند. اما گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در انجام برخی آزمایش ها در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه بوده است.

دیوید آلبرایت ، کارشناس هسته ای بر این باور است که آزمایش سانتریفوژهای پیشرفته در ایران بسیار کند تر از حد مورد انتظار پیش می رود و به نظر می رسد مشکلاتی در این مورد موجود دارد.

از سوی دیگر هاینون این موضوع را که تعداد زیادی از سانتریفوژها به طور همزمان در ایران مورد آزمایش قرار می گیرند را نشانه این می داند که ایرانیان هنوز به نقطه ای نرسیده اند که تصمیم گیری کنند کدام یک از سانتریفوژها می توانند به عنوان نسل بعدی مورد استفاده قرار گیرند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 


نظر شما :