خبرگزاری دولتی عربستان سعودی مدعی شد

تور آموزشی ناو های جنگی ایرانی در سواحل جده

۰۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۸۹۸۳۷۳ اخبار اصلی
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در گزارشی مدعی شده است که هدف از پهلوگیری ناو های جنگی ایرانی در سواحل جده در اوایل ماه جاری میلادی یک تور آموزشی بوده است.
تور آموزشی ناو های جنگی ایرانی در سواحل جده

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در گزارشی مدعی شده است که هدف از پهلوگیری ناو های جنگی ایرانی در سواحل جده در اوایل ماه جاری میلادی یک تور آموزشی بوده است.

در این گزارش آمده است که مقامات سفارت ایران در ریاض درخواست پهلوگیری دو ناو ایرانی و فرود یک هلیکوپتر در جده را برای تاریخ یکم تا هفتم ماه فوریه مطرح کرده بودند و این بخشی از یک تور آموزشی برای دانشجویان نیروی دریایی جمهوری اسلامی بوده است.خبرگزاری اس پی ای در ادامه مدعی شده است که این تنها یک تور آموزشی بوده و هدف آن با آنچه حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران مطرح کرده، متفاوت بوده است. این در حالی است که در تاریخ 4 فوریه ، خبرگزاری فارس به نقل از وی گزارش داده بود که هدف ایران از فرستادن این ناو ها نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی در دریاهای آزاد و مقابله با ایران هراسی بوده است. اما عربستان سعودی اعلام کرده است که موافقت با پهلوگیری ناو های ایرانی در سواحل جده در چارچوب رسوم کهن نیروی های دریایی در سراسر جهان صورت گرفته که اجازه عبور و پهلوگیری کشتی ها طبق قوانین بین الملل را صادر می کند. همچنین وزارت دفاع عربستان نیز با این درخواست ایران موافقت کرده تا روابط خود را با کشور های دوست و برادر تقویت کند.

این موضع عربستان در حالی مطرح می شود که نیروی دریایی ایران از سال گذشته حضور خود را در آب های بین المللی گسترش داده و کشتی های خود را به اقیانوس هند وخلیج عدن فرستاده تا از قایق ها و کشتی های ایرانی در مقابل دزدان دریایی سومالی محافظت کند.

گفتنی است که ناو های جنگی ایرانی پس از ترک آب های عربستان سعودی، از کانال سوئز عبور کرده و پیش از پهلوگیری در بندر تارتوس سوریه برای کمک به آموزش نیروی دریایی این کشور وارد مدیترانه شده اند.هرچند ریاض اعلام کرده که هدف از حضور ناوهای ایرانی در جده تور آموزشی بوده اما فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی هدف دیگری را برای این اقدام اعلام کرده و این نشانه ای دیگر از دلسردی های حاکم بر روابط ایران و عربستان به شمار می رود.

دو کشور از سال گذشته، به دنبال آغاز بهار عربی روابط متشنجی را سپری کرده اند. سرایت موج اعتراض ها به بحرین از جمله موضوعاتی بود که زمینه ساز درگیری های لفظی بین تهران و ریاض شد. عربستان با اکثریت جمعیت سنی از بقای حکومت سنی در بحرین با اکثریت جمعیت شیعه حمایت می کرد و ایران نیز بر این باور بود که جنبش مردمی در بحرین باید به پیروزی برسد. در نتیجه این اختلاف نظر ها عربستان نیرو های خود را برای فرونشاندن تنش ها به بحرین فرستاد و تهران نیز ریاض را به دخالت در امور کشور های منطقه متهم کرد.

اما در مقابل ریاض نیز اتهام مشابهی را متوجه جمهوری اسلامی کرد و چندی بعد ادعای دست داشتن سپاه قدس جمهوری اسلامی در طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن که از سوی وزیر دادگستری آمریکا مطرح شده بود به آتش شعله ور شده در روابط تهران و ریاض دامن زد. این تنش ها تا جایی پیش رفت که به بخش های دیگر روابط تهران و ریاض نفوذ کرد و عربستان به صراحت اعلام کرد که در صورت قطع با کاهش صادرات نفتی ایران، منابع کافی نفت را روانه بازار خواهد کرد.

در بخش امنیتی نیز مقامات ریاض بودجه کلانی را صرف خرید تجهیزات جنگی از آمریکا کردند و این جدا از  هزینه هایی بود که برای ارتقاء توان نیروی های ویژه در عربستان به منظور درگیری های احتمالی صرف شد.از سوی دیگر ریاض از تحرکات نیروی دریایی جمهوری اسلامی در تنگه هرمز و تهدید بستن این تنگه نیز ابراز نگرانی کرده چرا که مقادیر قابل توجهی از نفت تولیدی را از طریق این تنگه به بازار های جهانی صادر می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /  10

 


نظر شما :