جزئیات توافق جدید نفتی ایران-چین

۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۲ کد : ۱۸۹۸۰۳۲ سرخط اخبار
همزمان با به پایان رسیدن اختلافات جدید نفتی ایران و چین درباره نحوه فروش نفت خام، دستور توقف فروش نفت به دو کشور اروپایی از پکن صادر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید مذاکرات نفتی جمهوری اسلامی ایران و چین از اوایل هفته جاری با حضور یک هیئت عالی رتبه از مدیران و معاونان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در پکن آغاز شده است.

در این دوره از مذاکرات دو طرف علاوه بر بحث و تبادل نظر درباره چگونگی اجرای طرحهای مشترک نفت ، گاز و پتروشیمی در ایران درباره قیمت و نحوه فروش نفت خام به توافقات جدیدی دست یافته اند.

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران دقایقی قبل در گفتگو با مهر با اعلام اینکه اختلافات دو ماه گذشته ایران - چین برای صادرات نفت خام حل شده است، تاکید کرد: به زودی میزان حجم صادرات نفت خام ایران به این کشور آسیایی افزایش می یابد.

همچنین همزمان با توافق نفتی ایران - چین فروش نفت خام ایران به دو کشور اروپایی هلند و فرانسه به طور کامل متوقف شده است. در همین حال، اولتیماتومی به پالایشگاههای نفت چهار کشور اسپانیا، پرتغال، یونان و ایتالیا برای امضای قراردادهای بلند مدت فروش نفت انجام گرفته است.

از ابتدای سال 2012 میلادی صادرات نفت خام ایران با کاهشی حدود 200 تا 250 هزار بشکه‌ای به چین همراه بود که پیش بینی می‌شود تا چند هفته آینده حجم فروش نفت به این کشور آسیایی به بیش از 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نظر شما :