درخواست سوئد برای افزایش تحریم ها علیه سوریه

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۸۹۸۰۱۴ سرخط اخبار
در ادامه استقبال کشورهای اروپایی از طرح ضد سوری اتحادیه عرب، وزیر امور خارجه سوئد نیز ضمن استقبال از اقدامات اتحادیه عرب علیه سوریه، خواستار تشدید تحریم های جهانی علیه دمشق شد.
 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کارل بیلدت" وزیر امور خارجه سوئد ضمن اینکه از سازمان ملل درخواست کرد تا از طرح اتحادیه عرب علیه سوریه حمایت کند، با این ادعا که حکومت سوریه رو به پایان است، درخواست اعمال فشارهای بیشتر بر رژیم سوریه را نیز مطرح کرد.

وزیر خارجه سوئد در پارلمان این کشور اعلام کرد: درحالیکه رژیم دمشق، که هر کسی می داند روزهای باقی مانده آن به شماره افتاده است، وحشی گری و سرکوب خونین خود را علیه مخالفان سوری تشدید کرده است، اتحادیه عرب حمایت سازمان ملل را می خواهد و تا حدی نیز این پشتیبانی را دریافت کرده است.

بیلدت در ضمن ارائه سیاست خارجی سالانه خود در پارلمان سوئد گفت: در حال حاضر ما باید فشارها بر رژیم سوریه را افزایش دهیم و از کسانی که برای انتقال مسالمت آمیز سوریه به سوی دموکراسی در تلاشند، حمایت کنیم.

وزیر خارجه سوئد در ادامه گفت: تحریم ها علیه سوریه تشدید خواهد شد و کمک های بشردوستانه نیز باید در این بین افزایش پیدا کنند.

اظهارات وزیر خارجه سوئد درباره سوریه و درخواست تشدید تحریم ها علیه این کشور از سازمان ملل در شرایطی مطرح می شود که تنها چند روز پس از مخالفت روسیه و چین با قطعنامه شورای امنیت درباره بحران سوریه، مجمع عمومی سازمان ملل قرار است روز پنج شنبه هفته جاری پیش نویس قطعنامه جدیدی را علیه سوریه به رای بگذارد؛‌ قطعنامه ای که در آن از "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه درخواست شده است تا "حملات مرگبار علیه شهروندان سوری را خاتمه دهد".

در پیش نویس این قطعنامه جدید که روز سه شنبه از سوی عربستان سعودی و قطر ارائه شده است، از طرح اتحادیه عرب برای پایان سرکوب های 11 ماهه در سوریه نیز حمایت شده است و درخواست تعیین یک نماینده ویژه سازمان ملل نیز در سوریه مطرح شده است.

این پیش نویس از طرح اتحادیه عرب برای تسهیل انتقال قدرت در سوریه به سوی سیستمی سیاسی و دموکراسی حمایت کاملی کرده است ولی در آن نام اسد و یا طرحی برای انتقال قدرت او آورده نشده است.

در ادامه این پیش نویس از "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل درخواست شده است که با تعیین نماینده ای ویژه در سوریه از اتحادیه عرب حمایت کند و بر ضرورت حل بحران سیاسی اخیر در سوریه به روشی مسالمت آمیز نیز تاکید شده است.

وزیر خارجه سوئد گفت: اتحادیه اروپا به طور کامل از تلاش های اتحادیه عرب و طرح صلح این اتحادیه پشتیبانی می کند؛ ما عمیقا از بابت این حقیقت که دو وتو (ی روسیه و چین) از اتخاذ موضع شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه جلوگیری کرد، متاسفیم.

22 کشور از اتحادیه عرب در نشست اخیر خود در قاهره طرحی را ارائه داده اند که در آن ضمن برقراری تماس با مخالفان سوری، از سازمان ملل درخواست شده است تا مجوز اعزام نیروهای حافظ صلح مشترک این اتحادیه و سازمان ملل به سوریه را نیز صادر کند.

"یوسف احمد" نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب در واکنش به این طرح اعلام کرده است که کشورش این طرح را کاملا رد می‌کند و این تصمیم نشان می‌دهد که کار مشترک اعراب به تاراج رفته و اراده اتحادیه عرب درباره سوریه جعلی و دروغ است.

احمد با اشاره به عربستان و قطر تصریح کرده است: این تصمیم دیوانگی و سرخوردگی آن دسته از دولت‌های عربی را نشان می‌دهد که اخیرا در شورای امنیت در راستای جلب حمایت کشورهای خارجی برای دخالت در سوریه و گدایی کردن تحریم‌های بیشتر برای مردم این کشور شکست خوردند.

گروه "دوستان سوریه" متشکل از کشورهای عربی، آمریکا و همپیمانان اروپایی واشنگتن نیز قرار است در تاریخ 24 فوریه جاری در تونس نشستی را با محور رسیدگی به بحران سوریه و طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برگزار کنند.



نظر شما :