هشدار عراق به توتال و اکسون

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۸۹۷۹۲۰ سرخط اخبار

معاون نخست وزیر عراق در زمینه انرژی گفت: شرکت نفتی توتال نباید بدون اجازه دولت عراق با منطقه خودمختار کردستان قرارداد نفتی امضا کند، زیرا در غیر این صورت باید تمام عواقب آن را بپذیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شرکت نفتی توتال فرانسه روز جمعه اعلام کرد که در حال بررسی امکان سرمایه‌گذاری در منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق است.

منطقه کردستان عراق مدتهاست که با دولت این کشور در زمینه اینکه چه کسی کنترل میادین نفتی و عواید آن را در اختیار داشته باشد دچار اختلاف است.

حسین الشهرستانی - معاون نخست وزیر عراق، در پاسخ به سوالی درباره قرارداد احتمالی توتال با منطقه کردستان به رویترز گفت: موضع دولت عراق همان موضع اتخاذ شده در قبال شرکتهای نفتی دیگر است و آن اینست که هیچ شرکتی بدون موافقت دولت مرکزی عراق حق امضای قرارداد با منطقه کردستان را ندارد.

وی افزود: هرگونه قرارداد این چنینی نزد دولت عراق جایگاهی ندارد و این شرکتها حق کار در خاک عراق را ندارند و عواقب کامل آن به پای خودشان است.

این در حالیست که شرکت نفتی اکسون موبیل نیز باید به دلیل تصمیمش برای ورود به منطقه کردستان به دولت عراق پاسخگو باشد.

الشهرستانی گفت: این شرکت آمریکایی به دلیل توافق با منطقه کردستان (که دولت منطقه‌ای و نیروی نظامی مستقل دارد) نمی‌تواند در چهارمین دور مناقصه انرژی عراق شرکت کند.

وی افزود: اکسون به طور مشخص و علنی از موضع دولت عراق اطلاع داشت. آنها خواستار قدری زمان شدند و ما اکنون منتظر پاسخ نهایی آنها هستیم تا تصمیم نهایی خود را به اطلاع آنها برسانیم.

الشهرستانی گفت: اما اکنون آنها صلاحیت حضور در دور چهارم مناقصه را ندارند.

بغداد می‌گوید دولت مرکزی عراق روی ذخایر نفتی این کشور کنترل دارد، اما کردستان که در سال 1991 به حالت نیمه خودمختار درآمد می‌گوید که در مورد میادین موجود در قلمرو خود می‌تواند قراردادهای نفتی امضا کند.



نظر شما :