باز سوریه و باز شورای امنیت

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۸۹۷۹۰۴ سرخط اخبار
در حالی که نماینده سوریه در اتحادیه عرب مخالفت کامل دمشق را با تصمیمات اخیر این اتحادیه درخصوص اعزام نیروهای حافظ صلح به این کشور و ارجاع دوباره پرونده سوریه به شورای امنیت اعلام کرد کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه پیش‌نویس این قانون را به بشار اسد تحویل دادند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یوسف احمد، سفیر سوریه در مصر و نماینده این کشور در اتحادیه عرب بعد از پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه عنوان داشت: دمشق کاملا با تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر ارجاع دوباره پرونده سوریه به شورای امنیت و همچنین تلاش برای اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه مخالف است.
وی در ادامه افزود: تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب به صورت آشکاری بیانگر آن است که دولت‌های عربی به رهبری قطر و عربستان سعی دارند تا مسائل را وارونه و نادرست جلوه دهند.
نماینده لبنان در اتحادیه عرب نیز با تصمیم این اتحادیه مخالفت کرد و الجزایر نیز اعتراض خود را نسبت به دو بند ویژه درخصوص اعزام نیروهای حافظ صلح عربی و همچنین تلاش برای ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت اعلام کرد.
وزرای خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است از شورای امنیت بخواهیم تا قطعنامه‌ای در خصوص تشکیل نیروهای حافظ صلح عربی و بین‌المللی با هدف نظارت بر اجرای آتش بس در سوریه صادر کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: قرار شد تا کانال‌های ارتباطی با مخالفان سوری و حمایت سیاسی و مادی از آنها به وجود آید و تلاش کنیم تا مخالفان با یکدیگر متحد شوند.
در ادامه بیانیه اتحادیه عرب آمده است: همچنین قرار شد تا ماموریت هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه به پایان برسد و همچنین تمام همکاری‌های دیپلماتیک با نمایندگان نظام حاکم سوریه در کشورهای مختلف و هیات‌های بین‌المللی متوقف می‌شود و از تمام کشورها می‌خواهیم تا با اتحادیه عرب در این خصوص همکاری کنند.
در این بیانیه تاکید شده است: تمام همکاری‌های تجاری و بازرگانی با نظام حاکم سوریه متوقف می‌شود البته بخشی از این همکاری‌ها که مستقیما شهروندان سوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استثناء است.

اتحادیه عرب همچنین در این بیانیه از تونس برای میزبانی کنفرانس "دوستان سوریه" که قرار است 24 فوریه برگزار شود، قدردانی کرد.
اتحادیه عرب هم‌چنین اعلام کرد که به تمام مصوبه‌های این اتحادیه در خصوص نقشه راه در حل و فصل مسالمت آمیز مساله سوریه پایبند است و از دولت سوریه می‌خواهد در این زمینه با اتحادیه عرب همکاری کند تا از پیامدهای مداخله نظامی دور باشد.
فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز عنوان داشت که دمشق مدارکی درخصوص حمایت برخی کشورهای همسایه از گروه‌های تروریست فعال در سوریه ارائه خواهد داد.
وی در ادامه افزود: برخی کشورهای همسایه پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مسلح فراهم می‌کنند و از نظر مالی و رسانه‌ای از آنها حمایت می‌کنند.
خبرگزاری رسمی سوریه نیز در خبری اعلام کرد که کمیته مخصوص تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه نسخه‌ای از این پیش نویس را به بشار اسد رئیس جمهوری کشور ارائه داد و قرار است این پیش‌نویس در معرض همه‌پرسی قرار بگیرد.
این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که اسد با اعضای کمیته ملی که موظف به تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه است، دیدار کرد و در خصوص این پیش‌نویس با آنها بحث و تبادل نظر کرد.
قرار است پیش نویس قانون اساسی سوریه هفته نخست ماه مارس در معرض همه‌پرسی قرار بگیرد.
این در حالی است که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در آغاز نشست وزیران خارجه این اتحادیه اعلام کرد که ارجاع دوباره پرونده سوریه به شورای امنیت این بار با هماهنگی‌ روسیه و چین صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: آغاز فعالیت‌های کشورهای عربی و دیگر کشورها برای ارجاع دوباره مساله سوریه در شورای امنیت بسیار ضروری است. ما نمی‌خواهیم بار دیگر درخواست‌مان در شورای امنیت با وتوی چین و روسیه رو به رو شود.
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست با انتقاد شدید از نظام حاکم سوریه از همتاهای عرب خود خواست تا اقدامات شدیدی در قبال نظام حاکم سوریه اتخاذ کند.
از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با بان‌ کی مون، دبیر کل سازمان ملل نگرانی شدید خود را در قبال تحولات سوریه ابراز کرد. در این تماس دو طرف در خصوص آخرین تحولات پرونده سوریه و وتوی روسیه و چین علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت بحث و تبادل نظر کردند.
داوود اوغلو در این تماس تلفنی اعلام کرد که تصمیمی در سریع‌ترین زمان ممکن در خصوص سوریه در زمینه ارسال کمک‌های بشر دوستانه به ملت این کشور اتخاذ خواهد شد.

 

نظر شما :