ساعدی قذافی دستگیر شد

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۸۹۷۸۶۶ سرخط اخبار
در حالی که مقامات نیجر از تحویل دادن پسر رهبر پیشین لیبی به طرابلس خودداری می‌کنند لیبیایی‌ها تحویل هرچه سریع‌تر وی را به کشورشان برای محاکمه در یک دادگاه عادلانه خواستارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، عاشور بن خیال، وزیر امور خارجه لیبی در سخنانی عنوان داشت که کشورش تلاش خود را برای بازگرداندن الساعدی قذافی، فرزند معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی به کشورش ادامه می‌دهد تا وی در یک دادگاه عادلانه در لیبی محاکمه شود.

وی در ادامه افزود که اطلاعات زیادی در دست داریم که نشان می‌دهد الساعدی هم اکنون در نیجر تحت مراقبت ویژه و بازداشت خانگی است و وی امکان ترک نیجر را ندارد.

بن خیال در ادامه افزود: بازوم محمد، وزیر امور خارجه نیجر به زودی برای بررسی این مساله به لیبی سفر می‌کند و ما مساله الساعدی و دیگر کسانی که به نیجر فرار کرده‌اند را با آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

وی ابراز امیدواری کرد که مقامات لیبیایی با این مساله به شکل مثبتی تعامل کنند و الساعدی در یک دادگاه عادلانه در لیبی محاکمه شود.

در همین حال محمد الحریزی، سخنگوی شورای انتقالی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرابلس از مقامات نیجر خواسته است تا الساعدی و دیگر افرادی که به این کشور فرار کرده‌اند را هرچه زودتر به مقامات لیبیایی تحویل دهند.

وی همچنین تصریح کرد که طرابلس از الجزایر نیز خواسته است تا به هر شیوه ممکن از بیان سخنان تحریک‌آمیز عایشه قذافی،‌ دختر معمر قذافی جلوگیری کند.

این در حالی است که دولت نیجر پیشتر بارها اعلام کرده بود که نمی‌تواند الساعدی قذافی را به لیبیایی‌ها تحویل دهد چرا که دادگاه و قوه قضائیه مستقل در لیبی وجود ندارد و احتمال اعدام پسر قذافی در لیبی بسیار زیاد است.

نیجر نیز تاکید کرده است که به تعهدات خود در قبال دادگاه جنایی بین‌المللی پایبند است اما از آنجایی که الساعدی قذافی در این دادگاه پرونده خاصی ندارد درخواستی از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی از نیجر برای تحویل وی به مقامات قضایی دادگاه صادر نشده است.

مقامات لیبیایی مصاحبه اخیر الساعدی قذافی را با شبکه العربیه عامل تهدید روابط دو جانبه با نیجر خوانده بودند و اعلام کردند که این گونه اظهارات می‌تواند به روابط دو کشور آسیب جدی بزند.

شورای انتقالی لیبی در خصوص اظهارات اخیر الساعدی قذافی که گفته بود به لیبی باز خواهد گشت و انتفاضه در لیبی علیه حاکمان کشور به راه افتاده است، اعلام کرد که ملت لیبی اطمینان دارند که نه الساعدی و نه هیچ کس دیگر نمی‌تواند پرچم قذافی و خانواده‌اش را در لیبی برافرازد و آنها به هیچ وجه نمی‌توانند در مقابل انقلاب مردم لیبی بایستند.



نظر شما :