نخستین اظهار نظر هنیه در خصوص سوریه

۲۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۸۹۷۸۲۸ سرخط اخبار
اسماعیل هنیه تاکید کرد، کشورهای عربی باید راه‌حلی را برای حوادث کنونی سوریه پیدا کنند تا مانع دخالت‌های خارجی و غربی شوند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت مردمی فلسطین در گفت‌وگو با تلویزیون الرای کویت با اشاره به اینکه سوریه درهای خود را به سوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) باز گذاشته و به اعضای این جنبش پناه داده، اظهار کرد: آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد برای هر عربی به ویژه برای هر فلسطینی سخت است.
هنیه اظهار کرد: جنبش حماس نصیحت‌های زیادی به دولت و رهبران سوریه ارائه داده تا با حوادث از راه گفت‌وگو برخورد کنند.
وی افزود: ما تلاش برای توقف‌ خون‌ریزی‌ها در سوریه را مسئولیت خود می‌دانیم و اینکه کشورهای عربی باید راه‌حلی را برای حوادث کنونی سوریه پیدا کنند تا مانع دخالت‌های خارجی و غربی شوند.

هنیه با تاکید بر اینکه باید به صدای ملت سوریه و خواسته‌ها و آرزوهای آن توجه کرد، اظهار کرد: ملت سوریه حق دارد در سایه دموکراسی، اصلاحات، نظام چند حزبی و پارلمان منتخب زندگی با کرامتی داشته باشد.
وی در مورد آشتی ملی میان فلسطینی‌ها و توافقنامه دوحه که اخیرا تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس آن را امضا کردند، اظهار کرد: آشتی ملی یک گزینه استراتژیک و یک ضرورت ملی است چرا که شکاف میان فلسطینی‌ها خواسته هیچ کدام نیست.
وی با اشاره به اینکه جنبش حماس در راستای تلاش برای وحدت ملی در زمینه پست نخست وزیری دولت وحدت ملی انعطاف‌پذیری نشان داده است، اظهار کرد: حماس از اعضا و خواسته‌های مشروع خود دست نخواهد کشید و خواستار انجام آشتی ملی فلسطین است.

وی اظهار کرد: هنگامی که دولت قطر ما را برای امضای توافقنامه دوحه دعوت کرد فلسطینی‌ها نیز خواستار این بودند که در سطح رهبری فلسطین تغییرات ایجاد شود.
وی نسبت به تشکیل حکومت وحدت ملی براساس توافقنامه دوحه ابراز امیدواری کرد و گفت: ما باید خوشبین باشیم چرا که هیچ راهی جز وحدت و آشتی ملی پیش روی ملت فلسطین نیست.
وی درباره احتمال نامزد شدنش برای ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: ما تاکنون در مورد مشارکت در انتخابات ریاست تشکیلات تصمیم گیری نکرده‌ایم چه برسد به اینکه به دنبال نامزد جنبش حماس برای تصدی این پست باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال کناره‌گیری‌اش از سیاست اظهار کرد: من بازیکن فوتبال نیستم که در سنی مشخص کناره‌گیری کنم. من هم اکنون به این فکر نمی‌کنم که در آ‌ینده کجا باشم. در واقع من در فکر چگونگی ادامه فعالیتم برای خدمت به کشور و مساله فلسطین هستم.
وی در مورد درخواست خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنش حماس برای کناره‌گیری از این پست اظهار کرد: خالد مشعل در یکی از نشست‌ها خواستار کناره‌گیری شده بود. اما مجلس جنبش نظر نهایی را در این باره خواهد داد.
نخست وزیر دولت مردمی فلسطین با تاکید بر اینکه حماس هرگز تجزیه نخواهد شد، اظهار کرد: آنچه ما را از اختلافات مصون می‌دارد این است که ما اعضای یک جنبش مقاومت و جهاد و جان بر کف هستیم. ما هر روزه چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در خارج از آن با مرگ رو به رو هستیم.
وی از سفر قریب‌الوقوعش به تهران خبر داد و تاکید کرد: ایران همچنان کمک‌های مالی خود را به جنبش حماس تقدیم می‌کند و این کمک‌ها مشروط نیستند.
هنیه هم‌چنین درباره حمایت‌های کشورهای عربی از ملت فلسطین گفت: کشورهای خلیج (فارس) بزرگترین حامیان ملت فلسطین هستند.



نظر شما :