گاف فرماندار آمریکایی در آیپک

۲۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۸۹۷۸۱۱ سرخط اخبار
خبرآنلاین: کریس کریستی فرماندار نیوجرسی که به زیاده‌گویی در میان سیاستمداران و مقام‌های آمریکایی‌ شهرت دارد اخیرا در مجمع یهودیان آمریکایی مشهور به آیپک حضور یافته و سخنرانی کرد که مراتب تعجب همگان را برانگیخت. آیپک در ایالات متحده مشهور به پرنفوذترین لابی جریان صهیونیست است که در این سالها همواره تاثیر بسزایی بر سیاست داخلی و خارجی واشنگتن داشته است. کریس در این سخنرانی محور کلام خود را نقش آمریکا در سطح بین‌المللی انتخاب کرده و تاکید کرد که واشنگتن باید کنار دوستان بین المللی خود بایستد.
وی در این خصوص گفت: آمریکا باید دوشادوش متحدان خود بایستد و در بسیاری از موارد ممکن است این ایستادن با نظر غالب افکار عموی در جهان مغایرت داشته باشد اما واشنگتن نباید این دوستی‌ها را از دست بدهد. در بسیاری از لابی‌های جهانی یا وزارتخانه های امور خارجه در سطح جهان همگان این سوال را مطرح می‌کنند که چرا آمریکا باید کنار اسرائیل بایستد؟ طرح این پرسش نباید مانع از ایستادن ما کنار دوستانمان در تل آویو شود.

اما بخش مهمی از سخنان این مقام امریکایی که تعبیر و تفسیرهای فراوانی را به دنبال داشت آنجا بود که وی این جملات را در مکانی اشتباه و زمانی اشتباه تر به کار برد: نقل قولی از فرانکلین روزولت خوانده ام که به گمان من برای رابطه میان اسرائیل و امریکا در این بازه زمانی مصداق کامل دارد: من را با توجه به دشمنانی که برای خود ساخته ام قضاوت کنید! در اینجا باید با صدای بلند بگویم که اسرائیل را برای دشمنانی که برای خود ساخته است تحسین می‌کنم
نشریه ویکلی استاندارد با نقل قول این سخنان فرماندار آمریکایی توضیح می‌دهد که وی قصد داشته با بیان این جمله تاکید کند که دشمنان امریکا دشمنان اسرائیل هم هستند.با اینهمه بسیاری از مخالفان سیاست های امریکا در خاورمیانه اعتقاد دارند که کریس با این جملات ناخودآگاه اعتراف کرد که اسرائیل در خلق دشمنان بیش از ایجاد دوستی‌ها و صلح موفق بوده است.



نظر شما :