دنیس راس: ایران هسته‌ای یکی از دو نگرانی مهم اسرائیل

۱۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۸۹۷۷۱۰ سرخط اخبار
فرستاده سابق دولت آمریکا در امور خاورمیانه بر این باور است که برای یک توافق صلح دائمی بین رژیم اسرائیل و فلسطینی ها زمان مناسبی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جروزالم پست، "دنیس راس" که سالیان متمادی دولت های آمریکا را در زمینه تحولات خاورمیانه به ویژه مربوط به رژیم اسرائیل و آمریکا مشورت داده، می گوید: در حالی که دولت اوباما برای مدتها تلاش کرد تا به یک وضعیت نهایی در صلح خاورمیانه دست یابد و ضرب الاجل های جاه طلبانه‌ای را برای این اتفاقات تعیین کرد، اما من فکر نمی کنم که اکنون زمینه برای ایجاد یک وضعیت دائمی صلح مناسب باشد.

راس که در مؤسسه "اسپن" صحبت می کرد نسبت به توافق اخیر حماس و فتح نیز هشدار داد و گفت که چنین توافقی می تواند به افزایش تنش ها منجر شود.

دنیس راس گفت: ما شاهد بوده ایم که هیچ وقت اعلامیه ها و بیانیه ها فوری عملیاتی نمی شوند و به مرحله اجرا در نمی آیند.

وی همچنین به اسرائیل توصیه کرد تا با گروههای فلسطینی که به خشونت ها اعتقادی ندارند و با موجودیت اسرائیل کنار آمده اند تعامل کند.

این میانجی سابق صلح خاورمیانه "شکاف های عمیق روانشناختی" بین دو طرف و بد بین بودن محمود عباس و بنیامین نتانیاهو به یکدیگر را از موانع عمده صلح دانست و گفت: گرچه نمی توانم نتیجه ای برای توافق صلح پیش بینی کنم اما طرفها نباید از تلاش برای هرگونه توافقی در این زمینه دست بردارند.

این دیپلمات سابق همچنین بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و فناوری هسته ای ایران را دو نگرانی مهم اسرائیل توصیف کرد و از روسیه نیز به خاطر وتوی قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

راس در عین حال از اتحادیه عرب خواست تا بر روسیه فشار وارد کنند تا دست از وتو قطعنامه های ضد سوری بردارد.

این مشاور سابق دولت باراک اوباما گفت: تغییر موضع روسیه می تواند بسیار مهم باشد زیرا که بر خلاف نحوه خلع  معمر قذافی که اخیراً صورت گرفت، اسد به قصر خود نخواهد رفت، اما باید در معرض فشارهای بین المللی قرار بگیرد. این مهم است که به اسد هشدار داده شود تا بیشتر نگران باشد.



نظر شما :