وتوی روسیه و چین سوریه را به جنگ داخلی می‌کشاند

۱۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۸۹۷۶۶۷ سرخط اخبار

بدنبال مخالفت مسکو و پکن با قطعنامه ضد سوری شورای امنیت، وزیر خارجه انگلیس با این ادعا که این وتو به موقعیت روسیه و چین در خاورمیانه آسیب می رساند، گفت که این وتو سوریه را به جنگ داخلی نزدیک تر می کند.

به گزارش فارس، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه "اسکای نیوز" با در انتقاد از وتوی پیش نویس قطعنامه ضد سوری از سوی چین و روسیه در شورای امنیت اعلام کرد که مسکو و پکن مسئول خشونت هایی خواهند بود که بعد از وتوی قطعنامه سرکوب و اختناق شورای امنیت در سوریه پیش خواهد آمد.

هیگ با این ادعا که روسیه و چین با وتوی قطعنامه ضد سوری اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند که به جایگاه آنها در خاورمیانه آسیب می رساند، ادامه داد: واضح و بدیهی است که با فرض آنچه اتفاق افتاده است،‌ روسیه و چین مسئول وضعیت وحشتناک سوریه خواهند بود؛ آنها (روسیه و چین) دلیل وضعیت سوریه نیستند اما در مسیر شورای امنیت ایستاده اند.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای برای قطع روابط دیپلماتیک با سوریه در دست نیست، تاکید کرد: وضعیت اسفناک سوریه بار دیگر در هر شکلی به شورای امنیت کشیده خواهد شد و ما به همکاری با روسیه و چین برای رسیدن به راه حل ادامه خواهیم داد.

هیگ در ادامه "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه را به اعمال "خشونت های تمام عیار" علیه مخالفان سوری متهم کرد و مدعی شد که این خشونت ها کشور را به جنگ داخلی نزدیک تر می کند.

وزیر خارجه انگلیس ضمن انتقاد از ایران به دلیل حمایت از دولت اسد گفت: انگلیس و هم پیمانانش به فکر اقدام نظامی در سوریه نیستند؛ وضعیت سوریه با لیبی متفاوت است اگرچه شباهت هایی نیز وجود دارد اما ما (برای اقدام نظامی) در لیبی مجوز سازمان ملل را داشتیم.

هیگ افزود: پیامدهای مداخله در سوریه بسیار دشوارتر از آن چیزی است که در لیبی شاهد آن بودیم چرا که این اقدام روی کشورهایی از جمله ترکیه، عراق، ایران و اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود.

انتقاد وزیر خارجه انگلیس از مخالفت روسیه و چین با قطعنامه ضد سوری شورای امنیت در شرایطی گزارش می شود که قطعنامه غربی عربی شورای امنیت علیه سوریه برای بار دوم با مخالفت مسکو و پکن مواجه و با شکست روبرو شد.

روسیه در توضیح علت وتوی خود اعلام کرد که در این قطعنامه هیچ اشاره ای به وجود گروه های مخالف مسلح در سوریه نشده و چین نیز اعلام کرده است که تحمیل یک راه حل کمکی به حل مسئله نمی کند.



نظر شما :