تونس سفیر سوریه را اخراج کرد

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۸۹۷۶۴۰ سرخط اخبار
فارس-کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا که بیش از همگان ادعای حقوق‌بشر و دموکراسی دارند، حاضر نشده‌اند درخصوص سوریه از چیزی مثل اخراج سفیر سوریه در کشورشان سخنی بزنند، تونس به بهانه ناامنی در سوریه اعلام کرد که قصد دارد اخراج سفیر سوریه را بررسی کند.

11 ماه از بحران خونین در سوریه می‌گذرد و در این مدت آمریکا به همراه متحدان خود شدیدترین فشارهای سیاسی، نظامی، رسانه‌ای و اقتصادی را با همراهی اعراب علیه سوریه اعمال کرده است اما این کشور یک بار هم از اخراج سفیر سوریه در واشنگتن صحبتی به میان نیاورد.

همه این فشارها نیز به بهانه حمایت از مردم و رعایت حقوق بشر و دفاع از معترضان سوری انجام شده است، اما آمریکا، بزرگترین کشور مدعی حقوق بشر و در عین حال بزرگ‌ترین ناقض آن، حتی یک بار هم اعلام نکرد که سفیر سوریه را از واشنگتن اخراج می‌کند اما روز گذشته تونس در اقدامی عجیب مدعی شد که طرح اخراج سفیر سوریه را بررسی می‌کند.

تونس کشتار صورت گرفته در دمشق را دلیل این اقدام خود اعلام کرد اما به این نکته توجه نکرد که آنچه در رسانه‌هایی مانند الجزیره، العربیه و رویترز می‌آید چقدر درست است؟

روز گذشته پایگاه خبری الحقیقه اعلام کرد که حدود 200 سوری که بیش از 50 نفر آنان نیروهای ارتش سوریه بودند به همراه 150 غیرنظامی در ساختمانی در حمص ربوده و حبس شده بودند. کنترل این ساختمان در دست افراد و گروهک‌های مسلح بود اما آنان با مواد منفجره این ساختمان را ویران کردند به طوری که پس از انفجار هنوز روشن بود که اجساد کشته‌ها با ابزاری مانند آستین لباس‌ها به هم بسته شده‌ بودند.

آیا ارتش سوریه حاضر است ساختمانی را هدف بگیرد و یکجا 50 نیروی خود را به قتل برساند؟

علاوه بر این، بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت اعلام کرد: آیا عاقلی هست که باور کند که کشوری در همان روزی که برایش در شورای امنیت تشکیل جلسه شده است، دست به کشتار بزند؟ آیا کشوری می‌تواند خودش را در چنین موقعیتی قرار بدهد؟

تونس دانسته یا ندانسته به این جنبه موضوع بی‌توجه بود و سخنگوی ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: تونس اقداماتی عملی برای اخراج سفیر سوریه از تونس و بازنگردی در به رسمیت شناختن دولت سوریه در دمشق در دستور کار قرار خواهد داد... تونس با اندوه آنچه به دست دولت سوریه بر سر ملت این کشور می‌آید، پیگیری می‌کند.

سیاست تونس علیه سوریه که بر اساس چند خبر ذکر شده در برخی شبکه‌های مغرض عربی و غربی است، اتخاذ می‌شود اما سیاستی که از سیاست واشنگتن، آمریکایی‌تر است. آمریکایی که حتی پس از دو بار خارج کردن سفیر خود از سوریه، بار دیگر اعلام کرد که رابرت فورد سفیر آمریکا به سوریه باز می‌گردد.

حتی قطر و عربستان که شدیدترین مواضع علیه سوریه را در ماه‌های گذشته اتخاذ کردند و الجزیره در برنامه‌ای به نقل از منابع عالی‌رتبه دوحه فاش کرد که قرار است نظام سوریه تا 22 ژانویه تغییر کند، تاکنون سخنی از اخراج سفیر سوریه به میان نیاورده‌اند.

به نظر می‌رسد اعراب جز برخی کشورهای مانند عربستان و قطر که دنباله‌رو سیاست‌ آمریکا شده‌اند، تحت فشارهای آمریکایی و صهیونیستی اقداماتی می‌کنند که گاه آمریکایی‌تر از آمریکا می‌شوند. اما در نهایت باید به سخن بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اشاره کرد که شب گذشته در شورای امنیت خطاب به برخی اعراب اعلام کرد: بهتر است برای به دست آوردن موفقیت‌های خیالی روح خود را به شیطان نفروشید.



نظر شما :