ترکیه نمی‌تواند نفت ایران را تحریم کند

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۲ کد : ۱۸۹۷۶۳۶ سرخط اخبار

یک روزنامه پرتیراژ ترکیه‌ای امروز (یکشنبه) نوشت: تحلیلگران سیاسی می‌گویند که ترکیه باید به دلیل نگرانی‌های خود درباره خاورمیانه و امنیت انرژی، سیاست خود را مبنی بر مخالفت با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران ادامه دهد، زیرا امنیت انرژی در صورت تشدید شدن تنش‌های موجود بین ایران و غرب به خطر خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا، روزنامه "ساندی زمان"- چاپ ترکیه - در مقاله‌ای نوشت: آمریکا پس از ناتوانی در متقاعد کردن شورای امنیت سازمان ملل به تصویب دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران، اخیرا تصمیم گرفت تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه تهران اعمال کند.

* * ترکیه مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا

این در حالیست که آنکارا بارها اعلام کرده که خود را تنها به تبعیت از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ملزم می‌داند و نشان داده که مخالف تحریم‌های یکجانبه است. اما مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه دسامبر بارها به ترکیه سفر کردند تا به نهادهای مالی و اقتصادی این کشور که با شرکت‌های ایرانی در تعامل هستند اعلام کنند که با احتمال اخراج از نظام مالی آمریکا روبرو هستند.

در پی تحریم‌های تازه یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، تهران هشدار داد که تنگه هرمز(معبر انتقال 20 درصد نفت مورد نیاز جهان) را خواهد بست. آمریکا ضمن انتقاد از تهدید ایران ناوهای خود را به نزدیکی تنگه هرمز فرستاد که باعث تشدید بحران در خلیج فارس شد.

مهمت شاهین - استاد دپارتمان روابط بین‌الملل در دانشگاه آنکارا و تحلیلگر امور خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه(اورسام)، به روزنامه ساندی زمان گفت: اگر ترکیه از اردوگاه غرب در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند، سیاست‌های ایران می‌تواند علیه ترکیه شود و آنگاه یک منطقه خطرناک دور ترکیه ایجاد خواهد شد که شامل سوریه، عراق و ارمنستان خواهد بود و باعث بی‌ثباتی می‌شود.

وی افزود: ترکیه نباید از ژاپن و کشورهای اروپایی در زمینه کاهش مناسبات اقتصادی با ایران تبعیت کند زیرا آنها فاصله جغرافیایی بیشتری با ایران دارند و اگر بحرانی بروز کند، کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

* * وابستگی به نفت ایران

دلیل دیگری که نشان می‌دهد ترکیه باید نگران روابط خود با ایران باشد، وابستگی این کشور به منابع انرژی وارداتی از ایران است. در شرایطی که ایران در مجموع 30 درصد نفت مورد نیاز ترکیه را تامین می‌کند، در مقابل 10 درصد نفت مورد نیاز ژاپن و چهار درصد نفت فرانسه را تامین می‌کند.

این در حالیست که وابستگی ترکیه به نفت ایران در نیمه اول سال 2011 به دلیل ناآرامی در لیبی به 51 درصد رسید. گاز طبیعی ایران نیز برای ترکیه مهم است زیرا ایران یک سوم گاز وارداتی ترکیه را تامین می‌کند و بخش قابل توجهی از این گاز برای تولید برق در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حسن سلیم اوزرتم - کارشناس مسائل اورآسیا در سازمان بین‌المللی تحقیقات استراتژیک آنکارا(USAK)، ضمن تایید نظرات شاهین به روزنامه "ساندی زمان" گفت: با توجه به این وابستگی شدید و روابط دو کشور در زمینه انرژی که به قراردادهای تجاری با ایران در دهه 1990 برمی‌گردد، ترکیه نمی‌تواند بلافاصله روابط خود را با ایران کاهش دهد.

وابستگی در زمینه انرژی بارها در موارد مختلف اهمیت خود را در سیاست نشان داده است. برای مثال در مناقشه بین روسیه و گرجستان در اوت 2008 زمانیکه مسکو در یک جنگ شش روزه به نیروهای گرجی حمله کرد، اروپا ساکت ماند زیرا یکی از مشتریان اصلی نفت و گاز روسیه است.

اوزرتم افزود: ترکیه در آینده نزدیک نمی‌تواند کشورهایی نظیر عربستان، قطر یا امارات را جایگزین ایران کند. برای اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند به عنوان تامین کننده انرژی ترکیه جایگزین ایران شوند، باید ابتدا مناقشات در خاورمیانه حل شوند. حتی یک خط لوله که گاز قطر را به ترکیه برساند باید از عراق بگذرد.

این روزنامه ترکیه‌ای افزود: از سوی دیگر ایران به دلیل مواجهه با تحریم‌های جدید و تهدیدهای امنیتی روز افزون، به اهمیت همکاری با ترکیه پی برده است.

روسیه و چین با دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کردند ولی همکاری آنها با ایران بی قید و شرط به نظر نمی‌رسد. روسیه به عنوان یکی از غولهای انرژی جهان، ایران را در زمینه انرژی یک رقیب می‌داند و با تهران در زمینه اعمال نفوذ در خاورمیانه رقابت می‌کند. به علاوه ون جیابائو نخست وزیر چین در سفر اخیر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای گفتگو در زمینه انرژی، این پیام را رساند که پکن آماده جایگزین کردن شرکای خود در بخش انرژی است.

سردار اردوماز - استاد دپارتمان روابط بین‌الملل دانشگاه گازیکنت و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مرکز روابط بین‌الملل و تحلیل استراتژیک ترکیه(ترکسام)، گفت: این تحولات جدید باعث تغییر روابط ترکیه و ایران به یک رابطه متقابل شده و مانع استفاده ایران از انرژی به عنوان یک اهرم می‌شود. ترکیه همچنان یکی از راه‌های ارتباطی بین ایران و قدرت‌های غربی است و زمینه مذاکرات ایران با این کشورها را فراهم می‌کند.



نظر شما :