واکنش فرانسه به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۸۹۷۶۳۰ سرخط اخبار

به دنبال وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه از سوی چین و روسیه، فرانسه ضمن ابراز تأسف از این وتوی دوگانه به آن واکنش نشان داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه از سوی چین و روسیه، دفتر ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی چین و روسیه رژیم سوریه را به ادامه ایستادگی تشویق می‌کند.»

این بیانیه افزود: «"نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور فرانسه از وتوی دوگانه قطعنامه شورای امنیت توسط دو تن از اعضای دائم آن، آن هم در شرایطی که ۱۳ عضو دیگر با این قطعنامه موافقند، به شدت متأسف است. شورای امنیت نتوانست برای دومین بار درباره اوضاع سوریه اظهارنظر کند.»

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین آمده است: «از ماه مارس 2011 تاکنون، رژیم دمشق نتوانسته جز با سرکوب وحشیانه و وعده‌های پوچ به خواسته‌های قانونی و مشروع مردم سوریه در خصوص برقراری آزادی و دموکراسی پاسخ دهد. تراژدی سوریه باید پایان یابد.»

سارکوزی در عین حال گفت: «کشورهایی که مانع محکومیت این اقدامات توسط شورای امنیت شدند، رژیم سوریه را به مقاومت در سیاست ظالمانه و بی‌نتیجه خود تشویق می‌کنند. استفاده گسترده از نیروهای مسلح علیه غیرنظامیان، شکنجه و اعمال خشونت‌ علیه صدها کودک نفرت‌انگیز است و کسانی که دستور اینگونه اقدامات را صادر می‌کنند، خود مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند یا اجازه می‌دهند که جنایت علیه بشریت صورت گیرد، باید پاسخ بدهند.»

رئیس‌جمهور فرانسه در پایان افزود: «اتحادیه عرب در روز 22 ژانویه گذشته (2 بهمن) طرحی را به تصویب رساند که امکان پایان دادن به خشونت‌ها و ممانعت از غرق شدن کشور در جنگ داخلی را فراهم می‌کرد و این همان طرحی است که ۱۳ عضو از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت از آن حمایت می‌کنند.»

عصر روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه به رأی‌ گذاشته شد و روسیه و چین با رأی منفی خود بار دیگر این قطعنامه را وتو کردند.

وتوی روسیه و چین مانند دو لبه قیچی ائتلافی را از هم جدا کرد که از اتحاد آمریکا، فرانسه، انگلیس و سران عرب شامل کشورهای مغرب، بحرین، عربستان، قطر، کویت، اردن، لیبی، عمان و امارات متحده عربی شکل گرفته بود.

دو جبهه شورای امنیت اعضای دیگری هم داشت و آن پرتغال، توگو و ترکیه در جبهه غربی-عربی و هند، آفریقای جنوبی، پاکستان و آذربایجان در جبهه روسیه و چین بودند؛ هر چند که هند به این پیش‌نویس رأی داد.

پیش‌نویس این قطعنامه که بسیار ملایم‌تر از پیش نویس ماه نوامبر گذشته علیه سوریه بود، از طرح اتحادیه عرب که خواستار کناره‌گیری اسد و واگذاری اختیاراتش به معاون اول وی شده بود، حمایت می‌کرد اما روسیه اعلام کرد که این پیش‌نویس اصلا مناسب نیست و نظرات مسکو را در نظر نگرفته و به گزارش ناظران عرب کاملا بی‌توجه است.



نظر شما :