کلینتون: توافق با روسیه علیه سوریه غیرممکن است

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۸۹۷۶۲۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از موضع‌گیری قاطع روسیه در قبال سوریه در شورای امنیت اعتراف کرد که غیرممکن است بتوان به کار با طرف روسی برای تصویب قطعنامه‌ای مناسب در مورد سوریه ادامه داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا از غیرممکن بودن کار سازنده با روسیه در خصوص مسئله تصویب قطعنامه‌ای مناسب در مورد سوریه خبر داد.

روز شنبه روسیه و چین با استفاده از حق وتوی خود برای دومین بار مانع از تصویب قطعنامه مورد نظر کشورهای عربی-اروپایی در مورد سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند. در زمان رای گیری13 کشور عضو شورای امنیت از این سند حمایت کرده و دو کشور (روسیه و چین) با آن مخالفت کردند.

کلینتون گفت: من تا آخرین لحظات فکر می‌کردم که امکان رسیدن به توافق در این خصوص وجود دارد و پیشنهاد ادامه رایزنی‌ها را داده بودم، ولی به نظر می‌رسد که این مسئله غیرممکن است.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که پیش‌نویس قطعنامه جدید مربوط به سوریه همچنان مورد رضایت مقامات مسکو قرار ندارد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرده بود که تصویب قطعنامه‌ای مورد توافق در مورد سوریه در شورای امنیت تنها در صورتی ممکن است که کشورهای عضو این سازمان برخوردی سازنده در قبال این کشور داشته باشند.

لاوروف افزود: اگر همتایان ما برخوردی سازنده اتخاذ کنند که در واقع  ما چنینن برخوردی را در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مراکش  ندیده‌ایم، من اطمینان دارم که همه کشورهای عضو شورای امنیت، از جمله ما از چنین سندی حمایت خواهند کرد.

به عقیده وی، شورای امنیت سازمان ملل نباید خود را در وضعیتی قرار دهد که بعدا نتوان به راحتی از آن خارج شد.

وزیر خارجه روسیه افزود: اصلاحاتی که ما برای پیش‌نویس قطعنامه جدید در نظر گرفته‌ایم، شرایط خارق العاده‌ای نیست. آنها بر اساس واقعیات عینی، از جمله گزارش ناظرین اعزامی به سوریه از سوی اتحادیه کشورهای عربی است.

لاوروف یادآور شد: در این سند دو مسئله وجود دارد که خواستار تغییر آن هستیم. آنها بسیار با اهمیت هستند و برای تصویب قطعنامه باید تغییر کنند.

به گفته وی، نخست آنکه در پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر غرب اقدامات دولت سوریه به مراتب بیشتر از مخالفان در این کشور مورد محکومیت قرار گرفته است. علاوه بر این یک سری درخواست‌هایی از مقامات دمشق صورت گرفته، در حالیکه هیچ درخواستی از مخالفان نشده است. این دو مسئله از نظر ما غیر قابل قبول است.

در متن جدید پیش‌نویس قطعنامه مربوط به سوریه بند مربوط به درخواست از "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه برای کناره گیری از قدرت و همچنین بند مربوط به ضرورت توقف فروش سلاح به این کشور، از این سند حذف شده بود تا موافقت روسیه برای حمایت از این سند جلب شود.



نظر شما :