رایس: از وتوی روسیه و چین بیزارم

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۸۹۷۶۲۷ سرخط اخبار

در شرایطی که چین و روسیه بار دیگر پیش نویس قطعنامه ضد سوری غرب و اتحادیه عرب را وتو کردند، سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل پیشنهادات اصلاحی روسیه در این پیش نویس را غیرقابل قبول خواند و گفت که از وتوی مسکو و پکن بیزار است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "رویترز"، "سوزان رایس" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز گذشته پیش از رایزنی‌های پشت درهای بسته در مورد سوریه به خبرنگاران اعلام کرد که اصلاحات پیشنهادی روسیه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب در شورای امنیت قابل قبول نیست.

این اظهارات رایس در شرایطی مطرح شده اند که روز گذشته شورای امنیت برنامه ریزی کرده بود تا پیش نویس قطعنامه ضد سوری را به رای بگذارد اما روسیه که همچنان رضایتی از متن این پیش نویس ندارد درخواست کرد که 15 کشور تشکیل دهنده بدنه شورای امنیت سریعا اقدامی نکنند و در عوض به رایزنی و مشاوره بپردازند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه سوریه دیروز به آمریکا هشدار داد که این پیش نویس بدون اصلاحات روسیه و چین در حقیقت رسوایی آمریکاست و اگر آمریکا می‌خواهد رسوایی جدیدی برای خود به بار بیاورد، آن را به رأی بگذارد.

در شرایطی که پیش از برگزاری نشست شورای امنیت اینطور اعلام شده بود که چین از رای دادن امنتاع خواهد کرد اما زمانی که رئیس دوره‌ای شورای امنیت از مخالفان پیش‌نویس خواست دستان خود را بالا بگیرند، "لی باو دونگ" نماینده چین در کنار دست "ویتالی چورکین" نماینده روسیه دست خود را بالا برد.

رایس نیز که از موضع مخالف روسیه و چین برآشفته شده بود، خارج از عرف دیپلماتیک به مخالفان نظر آمریکا حمله و اعلام کرد که وتو چین و روسیه تنفربرانگیز و مشمئزکننده است.

سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: من از وتوی قطعنامه شورای امنیت با محور سوریه، که در آن بر کناره گیری "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه تاکید شده است، از سوی روسیه و چین "بیزار" هستم.

رایس مدعی شد که هرگونه خونریزی بیشتری که در سوریه اتفاق بیفتد به دست روسیه و چین صورت گرفته است.

این در حالیست که "ویتالی چرکین" سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه در مورد سوریه به اندازه کافی منعکس کننده واقعیات سوریه نیست و سیگنال های متضادی را برای نیروهای سیاسی سوریه ارسال می کند.

وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که این قطعنامه به اندازه کافی فشاری را متوجه گروه های مسلح ضد دولتی سوریه نکرده و روسیه نگران است که این امر گفت و گوهای ملی میان نیروهای سیاسی سوریه را به مخاطره بیندازد.

پیش‌نویس این قطعنامه که بسیار ملایم‌تر از پیش نویس ماه نوامبر گذشته علیه سوریه بود، از طرح اتحادیه عرب که خواستار کناره‌گیری اسد و واگذاری اختیاراتش به معاون اول وی شده بود، حمایت می‌کرد اما روسیه اعلام کرد که این پیش‌نویس اصلا مناسب نیست و نظرات مسکو را در نظر نگرفته و به گزارش ناظران عرب کاملا بی‌توجه است.

این دومین باری است که روسیه و چین به عنوان اعضای حق وتو دار شورای امنیت قطعنامه ضد سوری را وتو می کنند؛ این دو کشور پیشتر در اکتبر سال گذشته میلادی قطعنامه ای اروپایی در محکومیت سوریه و تهدید تحریم های ممکن علیه این کشور را وتو کرده بودند.

غرب در تلاش است که مسکو را برای حمایت از قطعنامه ضد سوری که عملنا مجوزی برای اقدام نظامی در سوریه است را حمایت کند اما روسیه مکررا تاکید کرده است که اقدامات غرب برای سرکوب شدیدتر در سوریه مقدمه ای برای تکرار سناریوی لیبی است.



نظر شما :