روزنامه ونکوور سان مدعی شد

انتقال دلار از عراق به ایران

۱۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۸۹۷۵۹۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به دشواری های موجود در راه دستیابی ایران به منابع ارزی از جمله دلار، عراق با توجه به روابط سیاسی، اقتصادی و مرز های مشترک با ایران، به منبعی برای تامین ارز جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

روزنامه ونکوور سان به نقل از آمار بانک مرکزی اعلام کرد که فروش دلار در حراج ارز که از سوی بانک مرکزی عراق برگزاری می شود در برخی روزهای ماه دسامبر به 400 میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با رقم 150 میلیون دلاری گذشته، رشد ملموسی داشته است. بنا بر ادعای این روزنامه، بسیاری از این دلار ها از سوی تجار عراقی برای فروش مجدد در ایران خریداری می شوند.

این در حالی است که گفته می شود با توجه به تحریم های اعمالی علیه سوریه، روند مشابهی نیز در مورد این کشور از سوی بازرگانان عراقی در جریان است.

معاون بانک مرکزی عراق بر این باور است که دلیل اصلی ایجاد این پروسه، تحریم های اعمالی علیه ایران و سوریه است و این واقعیت که بانک های این کشور ها برای انتقال ارز دچار مشکل هستند. به همین دلیل بازرگانان عراقی نقش واسطه را ایفا می کنند.

این روزنامه به نقل از یک مقام فعال در صرافی های عراق گزارش داده است که بخش قابل توجهی از دلار های خریداری شده از حراجی بانک مرکزی به طور مستقیم از طریق شبکه ای از آژانس های انتقال پول به ایران و سوریه می رود.

از سوی دیگر این اقدام برای صرافی های عراق نیز سود آور است اما به هر ترتیب ریسک هایی را نیز دارد.

یکی دیگر از دلالان ارز نیز مدعی شده که دیگر ریال خریداری نمی کند زیرا نمی داند روز بعد چه سرنوشتی در انتظار ارزش ریال خواهد بود.

این در حالی است که گفته می شود برخی بارزگانان در جنوب نجف از پذیرش ریال ایران از مسافران خودداری کرده و به جای آن دلار قبول می کنند.

یک راننده که مسئول انتقال زائران ایرانی بین مرز ایران و کربلا است نیز یادآور شده که با توجه به کاهش ارزش ریال، هزینه سفر برای ایرانیان دوبرابر شده و این مشکلاتی را برای رانندگان و زائران ایرانی فراهم آورده است. زیرا دیگر ریال ایران پذیرفته نمی شود.



( ۸۴ )

نظر شما :