تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در راه است

۱۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۸۹۷۵۸۶ سرخط اخبار
 

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که گمان نمی رفت اتحادیه اروپا یا آمریکا تا آغاز تابستان که زمان اجرای تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی و واردات نفت از ایران است، تحریم های تازه ای را علیه تهران به تصویب برسانند، خبرگزاری رویترز از تلاش دولت های اروپایی برای تحریم فروش تجهیزات ارتباط از راه دور به ایران خبر داد.

بنابراین گزارش این تحریم ها در دست بررسی است و انتظار می رود در هفته های آتی توسط کارشناسان در بروکسل به تصویب برسد.

دیپلمات های اروپایی می گویند، دولت های 27 کشور اروپایی به توافقنامه مقدماتی دست یافته اند که به موجب آن فروش تجهیزاتی که می تواند در زمینه نظارت بر مردم به دولت کمک کند، ممنوع می شود.

انتظار می رود که در دور جدید تحریم ها، تعداد مقامات ایرانی تحریم شده، دارایی های بلوکه شده و ممنوعیت های صدور ویزا افزایش یابد.

دیپلمات ها این نکته را خاطرنشان کرده اند که این دور تازه از تحریم ها از تحریم هایی که دلیل ادامه برنامه های هسته ای تردید آمیز ایران علیه بخش نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد، جدا بوده و به موضوع حقوق بشر باز می گردد.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، یک توافق سیاسی حاصل شده است تا دور بعدی تحریم ها شامل مکانیسمی باشد که فروش تجهیزات ارتباط از راه دور را به ایران ممنوع می کند.

مذاکره کارشناسی در مورد این تحریم ها در هفته های آتی انجام خواهد شد اما هنوز زمانی برای حصول توافق نهایی و اعمال تحریم های تازه، تعیین نشده است.

در همین حال یک دیپلمات اروپایی پیش بینی کرد که بسته تحریم های تازه در ماه آوریل اعلام شود که زمان تجدید تحریم هایی است که با توجه به وضعیت حقوق بشر در ایران اعمال می شود.

با این حال برخی در اروپا می گویند هنوز در مورد اینکه چه مقاماتی در فهرست جدید تحریم ها قرار گیرند، اختلاف نظر وجود دارد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا با ادعای نقض حقوق بشر 61 ایرانی را تحریم کرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :