به منظور اطلاع از میزان مجاز واردات نفت از ایران

مقامات ژاپن و کره به واشینگتن می روند

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۸۹۷۵۲۱ سرخط اخبار

مقامات کره جنوبی و ژاپن به زودی با مقامات آمریکایی در واشینگتن ملاقات می کنند تا از میزان مجاز واردات نفت از ایران تحت تحریم های جدید، اطلاع یابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ملاقات ها فردا(پنجشنبه) انجام خواهد شد. این در حالی است که ژاپن و کره به ترتیب سومین و پنجمین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می روند و مقدار قابل توجهی از نفت ایران را وارد می کنند. اما به موجب تحریم های اخیر آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، روند پرداخت های نفتی به جمهوری اسلامی مشکل تر شده و وارد کنندگان نفت از ایران نیز برای کاهش واردات از ایران تحت فشار آمریکا و اروپا قرار دارند.

وزارت امور خارجه ژاپن که پیشتر میزبان مقامات آمریکایی بوده که برای رایزنی در مورد کاهش واردات نفت از ایران به این کشور سفر کرده بودند، اعلام کرده است که هیاتی از ژاپن برای مذاکره به واشینگتن می روند تا در مورد جزئیات تحریم های اخیر ایران و میزان کاهش واردات مذاکره کنند.

یک مقام دولتی در این زمینه گفت: تا زمانی که این نشست برگزار نشود، نمی دانیم آمریکایی ها چه می خواهند.

به گفته این مقام آگاه انتظار می رود که در جریان این ملاقات، ماهیت روابط تجاری ژاپن با ایران برای مقامات آمریکایی شرح داده شود. همچنین درخواست برای معافیت بانک های ژاپنی از تحریم ها نیز در دستور کار مقامات پکن قرار دارد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرده است که هیاتی فنی به آمریکا سفر خواهد کرد تا در مورد تحریم های ایران رایزنی کند.

این در حالی است که کرت کمپبل، دیپلمات عالی رتبه آمریکایی در امور آسیای شرقی در گفت و گو با خبرنگاران از تمایل آمریکا برای مذاکره در خصوص تحریم های ایران با ژاپن و کره جنوبی خبر داده بود.

این در حالی است که رئیس جمهور کره جنوبی در هفته آینده برای مذاکره با عربستان،امارات و قطر به این کشور ها سفر می کند تا در صورت کاهش یا قطع واردات نفت کره جنوبی از ایران، این کشور منابع جایگزین در اختیار داشته باشد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :