مجله هفته/ هماهنگی اسلام‌گراها و لائیک‌ها

۱۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۸۹۷۵۰۷ اخبار اصلی
ظاهرا اول کار خیزش های خاورمیانه مثل خیلی از انقلاب های قبلی است و همه گروه ها با هم هستند و پشت یک پرچم ایستاده اند. اما کم کم هر گروهی برای خودش مدعی می شود و طالب یکدست سازی و تصفیه و... می شود و جز خودش حاضر نیست کسی را در قدرت و سیاستگذاری های عمومی ببیند.
مجله هفته/ هماهنگی اسلام‌گراها و لائیک‌ها

دیپلماسی ایرانی: تصور می رفت در جایی مثل تونس که سال ها احزاب و گروه های اسلام گرا به محاق تبعید و حصر و خانه نشینی رفته بودند، یکباره همه چیز دگرگون شود و راشد الغنوشی و یارانش که به خواست مردم، اکثریت قدرت را به دست آوردند، طبق قواعد دموکراسی قوانین موضوعه خود را اعلام کنند و رضایت هوادارانشان را که قطعا جز اسلام گراها نیستند، جلب کنند. 

تونس هم مانند مصر مدتی پس از انقلاب آبستن حوادث خیابانی شد و برخی انقلابیون احساس کردند که انقلاب دارد از مسیر خودش منحرف می شود و بازهم صدای پای استبداد به گوششان می رسد. اما التهاب ها در تونس دیری نپایید و انتخاباتی پرشور برگزار شد و سهم احزاب و گروه ها و گرایش های سیاسی مختلف مشخص شد. البته باید دید این روال به شکل جهان سومی پیش می رود یا اینکه تونس با زیرساخت های مدرن و مدنیتی که پیشتر تجربه کرده، نمونه و الگویی از دموکراسی جدید خاورمیانه ای را به دیگر کشورهای خیزنده ارائه می کند.

 فعلا شرایط در تونس آشتی جویانه و مدرن و مدنی پیش می رود؛ چرا که رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است، میان اسلام‌گراها و لائیک‌ها در تونس هماهنگی و همکاری زیادی وجود دارد. 

اگر تقسیم قدرت، پرهیز از مطلق نگری و اتکا به آرای عمومی در تونس ریشه بدواند و رسانه ها آزادانه فعالیت کنند و صدای احزاب و گروه ها شنیده شود و همه در برابر قانون یکسان باشند و شهروندان حق تعیین دولتمردان خود را داشته باشند، تونس می تواند همچنانکه به الگویی برای انقلابیون خاورمیانه تبدیل شد، در دموکراسی سازی منطقه نیز نقشی موثر ایفا کند.

 در هفته ای که گذشت، منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس در جریان نشست سران روسای کشورهای اتحادیه آفریقا در اتیوپی گفت: میان اسلام‌گراها و لائیک‌ها در تونس هماهنگی و همکاری مستحکمی وجود دارد و هر یک از طرفین به خطوط قرمز طرف مقابل واقف است. امروز شرایط به گونه‌ای است که هیچ یک از گروه‌های موجود در کشور نمی‌توانند به تنهایی دولت را اداره کنند. هم اسلام‌گراها و هم لائیک‌ها این مساله را به خوبی می‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ میان اسلام‌گراها و لائیک‌ها به جایی نمی‌رسد.

 

به گفته او، در اوایل انقلاب نارضایتی‌های مردم تونس بسیار زیاد بود و تب اعتصاب و اعتراض در کشور بالا بود اما به مرور زمان دیدیم که این نارضایتی‌ها فروکش کرد و اکنون بیش از 90 درصد مردم تونس به این نتیجه رسیدند که نارضایتی‌ها و اعتصاب‌های غیرقانونی باعث مشکلات اقتصادی می‌شود و آن را تایید نمی‌کنند.

 به گزارش ایسنا، المرزوقی درباره آزادی‌های اسلامی و استفاده دختران از روبنده و حجاب نیز گفته است: ما به آزادی‌های فردی اعتقاد داریم و به آن احترام می گذاریم اما در خصوص روبنده باید گفت نیروهای امنیتی حق دارند که بدانند چه کسی پشت روبنده است و همچنین دختران ما نیز حق دارند که با آزادی کامل در خیابان‌ها رفت و آمد کنند.


نظر شما :