ترکیه همچنان از ایران نفت خواهد خرید

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۸۹۷۵۰۶ سرخط اخبار

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که با وجود تحریم نفتی ایران توسط اروپا، یک پالایشگاه بزرگ در این کشور همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "تانر ییلدیز" وزیر انرژی ترکیه روز گذشته در واکنش به تصمیم اروپا مبنی بر تحریم نفتی ایران به خبرنگاران گفت: پالایشگاه نفتی "توپراس" همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ترکیه بیش از ۳۰ درصد از مصرف روزانه نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند و از انجایی که عضو اتحادیه اروپا نیست اجباری در پیروی از تحریم نفتی ایران ندارد.

پیش از این یک سخنگوی وزارت انرژی ترکیه نیز با اشاره به تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که ترکیه واردات نفت از ایران را متوقف نخواهد کرد مگر اینکه این تحریم‌ها توسط سازمان ملل‌متحد اعمال شوند.

"احمد داووداوغلو" وزیر خارجه ترکیه نیز در این مورد گفته بود: ترکیه فقط تحریم‌هایی را اجرا می‌کند که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وضع شده باشند و به همکاری در زمینه گفت‌وگو میان ایران و غرب درباره برنامه هسته ای ایران متعهد است.

 ایران یکی از مهمترین صادرکنندگان نفت به ترکیه محسوب می‌شود و آمارها حاکی از آن است که ترکیه در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۱، ۱۶.۱۱ میلیون تن نفت خام وارد کرد که ۸.۳۵ میلیون تن معادل ۴۹ درصد این میزان نفت را از ایران صادر کرده است. 

نظر شما :