حواشی سفر آفریقایی صالحی

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۸۹۷۵۰۵ سرخط اخبار

در گزارش اول به برخی از حاشیه های سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان تا ورود وی به فرودگاه آدیس آبابا اشاره شد . در این گزارش نیز تلاش شد که به حاشیه های این سفر پس از ورود به اتیوپی اشاره شود.

 

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیات رسانه ای عصر روز شنبه عازم "آدیس بابا" پایتخت اتیوپی مقر اصلی اتحادیه آفریقا شد.

 

خبرنگاران خبرگزاری فارس، مهر، ایرنا، ایسنا ، واحد مرکزی خبر و عکاس وزارت خارجه هیئت رسانه ای بودند که ویر امور خارجه کشورمان را در این سفر همراهی می کردند.

 

ساعت 10 صبح مراسم افتتاحیه هیجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا با شعار" ارتقا و تجارت درون آفریقا" آغاز شد. عکاسان و خبرنگاران نمی توانستند وارد صحن اصلی و طبقه اول نشست سران شوند و تنها می‌توانستند از طبقه دوم از نشست اجلاس فیلم برداری و عکس برداری یا گزارش تهیه کنند.

 

در محل استقرار خبرنگاران نمایشگرهای بزرگی قرارداده شده بود که خبرنگاران می توانستند برنامه ها، سخنرانی ها شخصیت های سیاسی در محل اجلاس را پیگیری کنند.

 

پس از ادای نماز و صرف ناهار در میهمان سرای سفارت ساعت 15 نیز بار دیگر عازم اجلاس سران شدیم . قرار بود که ساعت 17 مصاحبه مطبوعاتی آقای صالحی در حاشیه این اجلاس برگزار شود که به دلیل فشردگی ملاقات ها ،این نشست با یک ساعت تاخیر برگزار شد که در آن خبرنگاران خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی از جمله الجزیره انگلیسی حضور داشتند.

 

در نشست مطبوعاتی ، آقای صالحی خبرنگاران بیشتر درباره موضوعات هسته ای کشورمان، انتخابات ایران و نیز تنگه هرمز و تحولات سوریه سوال می کردند و سوالات آنها حول این محورها دور می زد که وزیر امور خارجه کشورمان به زبان انگلیسی به تمام این سوالات پاسخ داد.

 

با توجه به اینکه آقای صالحی پس از ورود به فرودگاه اتیوپی در جمع خبرنگاران داخلی به سوالات آنها پاسخ داده بود از خبرنگاران داخلی خواسته شد که فرصت را بیشتر در اختیار خبرنگاران خارجی قرار بدند تا آنها سوالات شان را مطرح کنند و در صورتی که فرصتی پیش آمد خبرنگاران داخلی سوال شان رامطرح کنند.

 

در نشست مطبوعاتی رسانه های خارجی با وزیر امور خارجه پس از طرح سولات از سوی رسانه های خارجی ، خبرگزاری فارس تنها رسانه ای بود که سوال خود را مطرح کرد و پس از آن نیز پایان این نشست خبری اعلام شد.

 

مسئله‌ای که خبرنگاران را کلافه کرد، نبود اینترنت و عدم دسترسی به آن بود که حتی در هتل محل اقامت خبرنگاران اینترنتی وجود نداشت علاوه بر آن ارتباط با داخل ایران نیز با مشکل صورت می گرفت.

 

در روز دوشنبه که دومین روز اجلاس سران بود پس از صرف صبحانه، خبرنگاران به محل برگزاری اجلاس حرکت کردند . برنامه وزیر امور خارجه کشورمان انجام دیدار با روسای هیئت ها در حاشیه اجلاس بود که پس از دیدار آقای صالحی با مسئولان و مقامات آفریقایی ساعت 13 همین روز سالن اجلاس را ترک کردیم.

 

پس از ترک اجلاس و حضور در محل اقامتگاه سفیر،جلسه ای با حضور خبرنگاران و خانواده های ایرانی برگزار شد که طی آن "محمدعلی زمانیان" سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی ابتدا سخنان کوتاهی ایراد کرد و گفت که ما تلاش می کنیم که توصیه های مقام معظم رهبری در سه محور حکمت، عزت و مصلحت را اجرا کنیم.

 

علی اکبر صالحی در جمع کارکنان سفارت ایران در اتیوپی ضمن تبریک تقارن ربیع الاول با طلیعه فجر انقلاب گفت که باید کارهای بزرگی انجام بدهیم و برای کارهای بزرگ نیز باید تلاش کرد و به همین دلیل "شیاطین روزگار" علیه ما صف بندی کرده اند.

 

در هنگام صرف ناهار از آقای صالحی درباره غذای مورد علاقه اش سوال کردم که گفت:«آبگوشت و فسنجان با دست پخت حاج خانم"

 

در پایان این مراسم نیز آقای صالحی با خبرنگاران عکس یادگاری گرفت . در این هنگام از آقای صالحی درباره پوشش اخبار اجلاس توسط خبرگزاری فارس سوال کردم که وی ضمن تجلیل و تقدیر از عملکرد فارس قول داد که درآینده نزدیک از خبرگزاری فارس بازدید کند.

 

پس از صرف غذا، گذری به بازار محلی اتیوپی زدیم. در این بازار سنتی چیزی که نظر هر توریست و گردشگری را جلب می کرد صنایع دستی بود .

 

در این بازار کودکان فقیر اتیوپیایی را می دیدی که به علت فقر گدایی می کردند و با مشاهده هر گردشگر دور وی حلقه می زدند و تقاضای کمک می کردند.

 

حرکت به سمت فرودگاه با تاخیر صورت گرفت و هیئت رسانه‌ای همراه وزیر امور خارجه ساعت9 شب سه شنبه فرودگاه آدیس آبابا را به مقصد تهران ترک کرد.

 

پس از پرواز هواپیما، آقای صالحی با خبرنگاران "خوش و بش" کرد و در این لحظه پرسنل کادر پرواز نیز از فرصت استفاده کردند و با وی عکس یادگاری گرفتند.

 

هواپیمای حامل آقای صالحی ساعت 1:15 دقیقه بامداد در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و به محض فرود هواپیما وزیر امور خارجه کشورمان پس از خداحافطی با خبرنگاران توسط یک دستگاه خودروی سفید رنگ تشریفات محل فرودگاه را ترک کرد. 

نظر شما :