هاآرتص:

به این سیاه نمایی مجرمانه پایان دهید

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۱:۲۳ کد : ۱۸۹۷۴۸۳ اخبار اصلی
روزنامه هاآرتص در یادداشتی به شدت به بنیامین نتانیاهو تاخته و وی را متهم کرده است که تلاش می کند به طور مجرمانه ای در برنامه هسته ای ایران سیاه نمایی کند.
به این سیاه نمایی مجرمانه پایان دهید
دیپلماسی ایرانی: روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل در یادداشتی به شدت به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاخته و وی را متهم کرده است که از پرونده ایران سوء استفاده کرده و تلاش می کند به طور مجرمانه ای در برنامه هسته ای ایران سیاه نمایی کند تا انظار جهانی را از شهرک سازی ها و تداوم اشغال سرزمین های فلسطینی منحرف کند و دیگر کسی به پرونده صلح با فلسطینیان توجه نکند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در این یادداشت که به عنوان سرمقاله در شماره روز یکشنبه روزنامه هاآرتص منتشر شده به شدت از احزاب چپ گرا و میانه رو انتقاد شده و آمده است که آنها همه هوش و حواس خود را متوجه قضایای داخلی و اجتماعی اسرائیل کرده اند و به هیچ وجه با قضیه فلسطین تعامل نمی کنند.

در این یادداشت آمده است که نتانیاهو به همراه دستیار خود ایهود بارک، وزیر دفاع موفق شده اند که با استفاده از آن چه این روزنامه تهدید ایرانی خوانده، انظار عمومی را از سیاست شهرک سازی و تداوم اشغال منحرف کنند و این مساله باعث شده تا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز دیگر به این مساله نپردازد و به دلیل جو منفی که علیه ایران ایجاد شده، پرونده هسته ای ایران به یکی از پرونده های پرمناقشه انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبدیل شود.

هاآرتص در بخش دیگری از این یادداشت به مذاکرات شکست خورده فلسطینییان با اسرائیلی ها در امان، پایتخت اردن که در ابتدای ماه جاری میلادی برگزار شد، اشاره می کند و می نویسد: این نشست بدون هیچ نتیجه ای به کار خود پایان داد چرا که اسرائیل رد کرد در یک برگه دست نویس مواضع خود را بر سر مرزها و امنیت که طرف فلسطینی تقاضای آن را کرده بود، بنویسد. تلاویو گفت که این موضع را دو ماه دیگر بدون دادن هر گونه دست خطی اعلام می کند. این در حالی است که موعد نهایی که کمیته چهار جانبه برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها تعیین کرده بود و بر اساس آن از دو طرف خواسته شده بود تا 26 ژانویه موضع نهایی خود را بر سر مرزها و امنیت به طور رسمی اعلام کنند، سپری شد در حالی که انگار نه انگار ضرب الاجلی تعیین شده بود. بنابر این باید حتی به راهی که کمیته چهار جانبه می رود هم شک کرد. چرا که این کمیته بنا بود منازعات دو طرف درگیری را از سازمان ملل به پشت میز مذاکره بیاورد ولی این اتفاق نیفتاد و این بار هم مثل صدها باری که فرصت ها سوختند این فرصت نیز سوخت.  

 

این روزنامه صهیونیستی در ادامه می نویسد: مواضع کلی ای که نتانیاهو هفته گذشته توسط اسحاق مولخو، حقوقدان و نماینده خود در نشست اردن به طرف فلسطینی اعلام کرد در حقیقت فراهم آوردن تمهیداتی برای به شکست انجامیدن مذاکرات و حواله مسئولیت این شکست به گردن فلسطینی ها بود. نتانیاهو خوب می داند که آن چه رد می کند همان مرزهای ژوئن 1967 است و هر گونه پیشنهادی برای تبادل زمین در برابر این مرزها به معنای تلاشی برای به تعیق در آوردن مذاکرات است. چرا که هر انسان عاقلی می داند ارائه پیشنهادی کمتر از آن چه ایهود باراک و ایهود اولمرت در دوران نخست وزیریشان به فلسطینی ها مطرح کردند، محکوم به شکست و آشفتگی امنیتی است و آن چه بیش از همه نگران کننده است این است که بقای اسرائیل به عنوان یک حکومت یهودی و دموکراتیک تحت تاثیر مناقشه های سیاسی و رسانه ای قرار بگیرد.

هاآرتص در پایان به انتقاد از احزاب میانه رو و چپ گرای اسرائیلی می پردازد و می نویسد: آنها هر کدام قطع مذاکره یک جانبه با فلسطینی ها و بی اعتنایی به آنها را انتخاب کرده اند، حزب کادیما که مشغول درگیری های داخلی اش است و حزب کار نیز همه تمرکز خود را بر مسائل اجتماعی معطوف کرده و رسانه های اسرائیلی نیز میدان دار مناقشات سیاسی شده اند در حالی که آرزوی همه این است که راه حلی برای موضوع پرونده فلسطینیان یافت شود. اعلام مرگ مذاکرات بر اساس تشکیل دو دولت برای دو ملت در حقیقت نشان از فقر جامعه مدنی اسرائیل است و این بسیار دشوار است که انسان درک کند چگونه شد که جامعه اسرائیل این گونه قربانی عده ای جنایتکار قرار گرفته که این چنین رهبران قومی – دینی احاطه اش کرده اند و مخالفان نیز ناتوان از قبول هر گونه مسئولیتی هستند.

 

نظر شما :