تحریم نفت ایران معادلات را تغییر داد

شانس بزرگ عربستان و روسیه

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۸۹۷۴۷۵ اخبار اصلی
بخشی از کمبود نفت برای اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت ایران می تواند از طریق عربستان سعودی، جایگزین شود. اما روسیه نیز به طور حتم انتخاب خوبی برای پالایشگاه های منطقه ای خواهد بود.
شانس بزرگ عربستان و روسیه
دیپلماسی ایرانی: جمهوری اسلامی مدت کوتاهی پس از اعلام تحریم نفتی ایران از سوی اروپا اعلام کرد که برای فروش نفت تحریم شده دچار مشکل نمی شود و می تواند در بازار وسیع جهانی نفت خود را به فروش برساند. اما کارشناسان با این دیدگاه موافق نبوده و ادعا می کنند که تحریم ها می تواند به موازات ریسک افزایش بهای نفت، شانس بزرگی برای دو تولید کننده مشهور نفت در جهان یعنی روسیه و عربستان سعودی باشد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بخشی از کمبود نفت برای اتحادیه اروپا به دنبال تحریم نفت ایران می تواند از طریق عربستان سعودی، جایگزین شود. اما روسیه نیز به طور حتم انتخاب خوبی برای پالایشگاه های منطقه ای خواهد بود.

این در حالی است که هم روسیه و هم عربستان سعودی، نفتی با کیفیت نفت ایران تولید می کند که تا سنگین و مملو از سولفور است. از سوی دیگر مقامات 3 پالایشگاه در ایتالیا که 13 درصد از منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند، در اظهارات خود از روسیه و عربستان به عنوان جایگرین نفت ایران، نام می برند.
با این حال تهران در واکنش به تحریم 600 هزار بشکه نفتی که روزانه به اروپا صادر می کند اعلام کرده که به سادگی آن را در بازار های دیگر به فروش می رساند.
اما نمی توان مشکلات تهران در راه دستیابی به مشتریان تازه نفتی را با توجه به فشار تحریم ها نادیده گرفت. در آخرین روز سال میلادی گذشته، باراک اوباما، قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضاء کرد که بیشترین حجم نقل و انتقال های مالی جمهوری اسلامی در بخش نفت از طریق آن انجام می شود. هرچند ایالات متحده از ایران نفت وارد نمی کند اما این قانون بانک ها و موسسه های مالی خارجی را بر سر دوراهی مبادله های نفتی با ایران یا دست کشیدن از منافع خود در ایالات متحده می گذارد.

با توجه به این چشم انداز، ژاپن و کره جنوبی اعلام کرده اند که واردات نفت از ایران را کاهش می دهند و در مقابل میزان واردات از کشور های تولید کننده عرب در حوزه خلیج فارس را افزایش خواهند داد. یک مقام عربستان سعودی نیز در این زمینه خاطرنشان کرده است که مشتریان نفتی عربستان به دنبال گزینه هایی برای کاهش وابستگی نفتی خود به ایران هستند. همچنین آفریقای جنوبی نیز اعلام کرده به منظور فاصله گرفتن از نفت ایران، روند ایجاد تنوع در منابع را آغاز کرده است.

موسسه اوراسیا در واشینگتن به تازگی در گزارشی خاطرنشان کرده است که با تحریم نفت ایران از سوی اروپا و کاهش واردات نفت از ایران از سوی کشور هایی مانند ژاپن و کره، بیش از نیمی از صادرات نفتی جمهوری اسلامی در انتظار مشتری تازه خواهد بود.
گفته می شود که چین و هند ، دو خریدار بزرگ نفت ایران که در مقابل فشار آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران مقاومت می کنند، گزینه های ایران برای فروش نفت تحریم شده هستند. اما نباید فراموش کرد که این گزینه ها به دنبال تخفیف 10 تا 15 درصدی در بهای نفت وارداتی از ایران هستند.

با این حال شماری از کارشناسان بر این باورند که ایران نمی تواند همه بشکه های نفت تحریم شده را به فروش برساند. زیرا چین و هند نیز نمی خواهند امنیت نفت روسیه و عربستان را با ریسک سیاسی نفت ایران جایگزین کنند. به اعتقاد کارشناسان، هرچند در تئوری چین و هند می توانند نفت تحریم شده ایران از سوی اروپا را جذب کنند اما به نظر نمی رسد که منابع وارداتی خود از دیگر کشور ها شامل عربستان سعودی را کاهش دهند.
برخی از کارشناسان نفتی و اقتصاد دان ها بر این عقیده اند که ایران احتمالا می تواند برای نیمی از حجم نفت تحریم شده خود از سوی اروپا، مشتری پیدا کند. به این ترتیب احتمال افزایش بهای نفت ترش شامل نفت تولیدی عربستان و روسیه وجود خواهد داشت.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :