پس از اعمال تحریم نفت ایران

عربستان نیاز ترکیه را برآورده می کند

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۸۹۷۴۵۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی که تا کنون چندین بار اعلام کرده در صورت قطع صادرات نفتی ایران با افزایش تولیدات، نیاز بازار را تامین می کند، این بار به طور مشخص اعلام کرد که با تحریم نفت ایران، کمبود نفت برای کشور های وارد کننده شامل ترکیه را جبران می کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان که در نشست مشترک ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس در استانبول سخن می گفت، گزارش داد: ریاض به دنبال توازن در بازار نفت است.

ترکیه یکی از کشور های وابسته به نفت ایران است و در سه ماهه اول سال 2011 به طور روزانه 182 هزار بشکه از نفت ایران را خریداری کرده است. به این ترتیب ایران در این مدت 51 درصد از نیاز نفتی ترکیه را تامین کرده است. 

این در حالی است که گفته می شود مقامات آنکارا باوجود ادامه واردات نفت از ایران در جستجوی منابع جایگزین هستند تا در صورت به خطر افتادن منابع ایران، دچار مشکل نشوند. توپراس، یکی از پالایشگاه های مشهور ترکیه قصد دارد به منظور تامین منابع بیشتر نفت از عربستان با مقامات نفتی این کشور مذاکراتی برگزار کند.

آمریکا در آخرین روز سال گذشته میلادی قانون تحریم بانک مرکزی ایران را تحریم کرده که مبادلات نفتی جمهوری اسلامی را انجام می دهد. به این ترتیب پرداخت های نفتی از سوی مشتریان نفت جمهوری اسلامی به ایران با توجه به تحریم سیستم بانکی با مشکل مواجه خواهد شد.

همچنین ترکیه متحد نزدیک آمریکا در منطقه به شمار می رود و با توجه به منافعی که در ایالات متحده دارد، نمی خواهد به دلیل همکاری با ایران، خشم کاخ سفید را برانگیخته کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز قانون تحریم واردات نفت از ایران را از نخستین روز ماه جولای به اجرا در می آورد و به این ترتیب تعداد قابل توجهی از مشتریان نفتی ایران از تحریم نفت جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.  

نظر شما :