هند نفت ایران را تحریم نمی کند

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۸۹۷۴۴۹ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که پس از موافقت اتحادیه اروپا با تحریم واردات نفت از ایران، اکنون موضوع تحریم نفت ایران از سوی مشتریان آسیایی جمهوری اسلامی مطرح است، هند اعلام کرد که واردات نفت از ایران را قطع نمی کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از موخرجی، وزیر اقتصاد هند گزارش داد، هند چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و نمی خواهد با وجود تحریم های اعمالی از سوی آمریکا و اروپا واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

این در حالی است که دیگر مشتریان نفتی ایران مانند کره جنوبی در صدد کاهش واردات نفت از ایران هستند و کشور هایی مانند، چین، ژاپن و هند نیز با تولید کنندگان عرب نفت در حوزه خلیج فارس در حال مذاکره هستند تا در صورت تهدید منابع نفتی ایران، جایگزینی در اختیار داشته باشند.

وزیر اقتصاد هند خاطرنشان کرد که کشورش 12 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و نمی تواند بدون نفت ایران به پیشرفت ادامه دهد. وی افزود: برای هند امکان پذیر نیست که تصمیمی در مورد کاهش واردات نفت از ایران اتخاذ کند زیرا در میان کشور هایی که منابع نفتی مورد نیاز برای اقتصاد های نوظهور را تامین می کنند، ایران کشور مهمی است.

این اظهار نظر در شرایطی مطرح می شود که آمریکا از مشتریان آسیایی نفت ایران می خواهد واردات نفت از ایران را متوقف کرده یا کاهش دهند تا فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد شود.

از سوی دیگر تحریم های آمریکا و اروپا علیه سیستم بانکی و مالی جهانی در ارتباط با ایران موجب شد که هند در سال گذشته برای پرداخت پول نفت به ایران دچار مشکل شود. مشکلی که 6 ماه غیر قابل حل باقی ماند و دستاورد آن بدهی نفتی بالغ بر 5 میلیارد دلار به ایران شد. هرچند این بدهی در تابستان سال جاری از طریق بانکی در ترکیه به ایران پرداخت شد اما با زمزمه هایی که از سوی مقامات این بانک به گوش می رسد، سرنوشت پرداخت دلارهای نفتی هند به ایران در ابهام قرار دارد.

همچنین برخی گزارش ها نیز از اقدام پالایشگاه های هند در جهت کاهش خرید نفت از ایران حکایت دارد که البته مقامات دهلی نو در محافل عمومی آن را رد کرده اند. 

نظر شما :