هماهنگی پنهانی برای خروج طارق الهاشمی از عراق در جریان است

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۸۹۷۴۴۱ سرخط اخبار

طارق الهاشمی پیش از این معاون رییس جمهوری عراق بود که نوری مالکی نخست وزیر این کشور وی را متهم کرده بود که در برخی از انفجار ها و ترورها نقش داشته است.

طارق الهاشمی به دنبال این اتهامات به منطقه کردستان عراق رفت.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه البیان، با اشاره به تلاش های محرمانه برای خروج الهاشمی از عراق افزود: سران کرد عراق می کوشند از فشاری که به دلیل حضور طارق الهاشمی در کردستان عراق، بر‌آنان اعمال می شود رها شوند و در صدد هستند ضمن حفظ روابط خود با ائتلاف ملی و نیز العراقیه، این موضوع را حل و فصل کنند و از همین رو به الهاشمی پیشنهاد کرده اند که به یک کشور عربی سفر کند.

بر این اساس قرار است العراقیه مقدمات لازم برای یافتن یک پناهگاه امن برای الهاشمی را فراهم کند و همزمان با آن، کردها نیز با مالکی در مورد صرف نظر از موضوع الهاشمی به توافق برسند.

همزمان با این اخبار، برخی گزارش ها حاکی از این است که الهاشمی در محلی که جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق برای او در شهر سلیمانیه فراهم کرده است، پنهان شده است.

اما منابع حکومت منطقه کردستان عراق حضور الهاشمی در اربیل را تایید نکردند به این معنی که الهاشمی، کردستان را به مقصد نامعلومی ترک کرده و احتمال دارد وارد مقر جدید خود در یک کشور میزبان شده باشد.

منابع آگاه عراقی همچنین اخبار مربوط به تصمیم مسوولان کردستان عراق مبنی بر تحویل الهاشمی به دولت بغداد را تکذیب کرده و اعلام کردند که به گفته مسوولان کرد، الهاشمی زندانی آنان نیست که او را به بغداد تحویل دهند بلکه وی در مقر وابسته به ریاست جمهوری در سلیمانیه اقامت داشت.

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل از احتمال شکنجه کارمندان دفتر الهاشمی ابراز نگرانی و از بازداشت آنان بدون حکم بازداشت رسمی انتقاد کرد. 

نظر شما :