مشعل در اردن: به امنیت و ثبات اردن پایبندیم

۱۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۸۹۷۴۴۰ سرخط اخبار

رئیس دفتر سیاسی حماس با مثبت خواندن دیدار خود با پادشاه اردن اعلام کرد که حماس به شدت هر نوع طرح برای اقامت فلسطینی‌ها در کشورهای دیگر را رد می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) پس از دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در امان پایتخت این کشور گفت: این دیدار سرآغاز مبارکی بود و ما توانستیم به قلب‌ و اندیشه‌ها در اردن وارد شویم.

وی در ادامه گفت: اردن همواره بر سر و چشم ما جای داشته و امنیت و ثبات آن برای ما بسیار مهم بوده است و حماس همواره برقراری روابط ویژه با اردن را در دستور کار خود قرار داده است.

خالد مشعل ادامه داد: سال 2012 با دیدار با ملک عبدالله دوم به خوبی آغاز شد و در آینده نیز انشاء‌الله این روابط به گونه‌ای که به نفع اردن و فلسطین باشد، ادامه خواهد یافت.

رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص دیدار خود با پادشاه اردن گفت: حماس به امنیت و ثبات اردن بسیار پایبند است و با توجه به اقدامات اسرائیل در اشغال سرزمین‌های فلسطینی و نقض حقوق فلسطینیان، حماس به شدت هرگونه طرحی را در خصوص اسکان فلسطینیان در کشورهای دیگر و نیز کشور جایگزین رد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به شکست روند گفت‌وگوها و صلح با رژیم صهیونیستی توجه این رژیم گفت: حقوق فلسطینیان باید به طور کامل لحاظ شود و فلسطین باید فلسطین باقی بماند و اردن نیز اردن باشد و هر دو به عنوان دو کشور در کنار یکدیگر مطرح باشند.

منابع رسمی اردن نیز دیدار خالد مشعل با عبدالله دوم را مثبت ارزیابی کردند و نسبت به نتایج آن و ادامه روابط حماس با اردن ابراز امیدواری کردند.

خالد مشعل به همراه تمیم بن حمد آل ثانی، ولیعهد قطر برای دیدار با مقامات اردنی از جمله پادشاه این کشور به اردن سفر کرده است و دیدار وی با پادشاه اردن که در آن برخی از اعضای حماس نیز حضور داشتند، سه ساعت به طول انجامید.

در این دیدار ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز با تاکید بر ضرورت احقاق حقوق ملت فلسطین گفت: امان از حق ملت فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سرزمین فلسطین و براساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: مذاکره میان فلسطینیان و اسرائیل تنها راه برای بازپس‌گیری حق فلسطینیان است.

از سال 1999 مقامات حماس برای دیدار با مقامات اردنی به این کشور سفر نکردند و روابط دو طرف تقریبا راکد مانده بود.

از سوی دیگر، منابع آگاه از تلاش برخی از مقامات امنیتی اردن برای مختل کردن سفر خالد مشعل به اردن خبر دادند و اعلام کردند که این مقامات با اقداماتی از قبیل جدا کردن مشعل از ولیعهد قطر و نیز همراهی نکردن با هیات حماس سعی داشتند تا به گونه‌ای در کار سفر خالد مشعل خلل وارد کنند. 

نظر شما :