به منظور بررسی نظامی بودن فعالیت های هسته ای

بازرسان آژانس رسیدند

۰۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۸۹۷۴۰۲ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : یک گروه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد روز یکشنبه با هدف تمرکز بر ادعای تلاش تهران برای تولید سلاح هسته ای در حالی وارد خاک ایران شدند که گروهی با در دست داشتن عکس های مصطفی احمدی روشن، دانشمند هسته ای که اخیرا ترور شده در فرودگاه امام خمینی از آنها استقبال کردند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این هیات دو کارشناس هسته ای عالی رتبه شامل ژاک بات از فرانسه و نویل وایتینگ از آفریقای جنوبی حضور دارند که بر این باورند که تهران برای برای حل برخی مسائل مربوط به این اتهامات آماده است. اما به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، نوع استقبالی که از آنها در فرودگاه به عمل آمده نشانه ای از دشواری هایی است که این هیات در راه ماموریت خود در ایران با آن مواجه خواهد بود.
گفتنی است هیات آژانس به ریاست هرمان نکائرتس به ایران آمده که مسئولیت پرونده هسته ای ایران را بر عهده دارد. وی در آستانه سفر به ایران از تهران خواست به منظور بررسی صحت و سقم اتهامات وارده با بازرسان همکاری کند زیرا این موضوع برای آژانس بسیار اهمیت دارد. نکائرتس ابراز امیدواری کرد که ایران در همه زمینه های مورد نگرانی با آژانس تعامل کند و دیالوگ که از مدت ها پیش متوقف شده، آغاز شود.
اما بازرسان آژانس دقیقا در روزی به ایران رسیده اند که انتظار می رود مجلس شورای اسلامی در مورد ممنوعیت صادرات نفت به اتحادیه اروپا تصمیم گیری کند. این طرح در واکنش به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای فشار بر برنامه های هسته ای ایران از طریق تحریم واردات نفت از ایران تدوین شده است.
با این حال گفته می شود که بازرسان آژانس قادر خواهند بود از تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم که اخیرا عملیات غنی سازی در آن آغاز شده، بازدید کنند. همچنین هیات آژانس در این سفر 3 روزه به دنبال کسب مجوز برای گفت و گو با دانشمندان هسته ای ایران خواهد بود که گفته می شود روی برنامه های هسته ای تسلیحاتی کار می کنند.
این در حالی است که ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی را به انتشار اطلاعاتی متهم می کند که به سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شده است. تهران تاکید دارد که احمدی روشن، کارشناس شیمی و مدیر تاسیسات غنی سازی نطنز، یکی از افرادی بود که پیش از ترور شدن با بازرسان آژانس گفت و گو کرده بود.


 

نظر شما :